
Katowice 01.10.2025, g. 19:00
od 0.00 pln
Na naszej planecie dzikie zwierzęta są już tylko śladem dawnej różnorodności. Dziś 96% ssaków to ludzie i zwierzęta tzw. hodowlane – miliardy istot podporządkowanych przemysłowej produkcji. Ten system pochłania niemal trzy czwarte gruntów rolnych, napędza kryzys klimatyczny i generuje ogromne koszty środowiskowe. Skupienie tak olbrzymich zasobów na hodowli zwierząt prowadzi do nieefektywnego wykorzystania ziemi, pogłębiania nierówności w dostępie do żywności oraz potęguje cierpienie i niesprawiedliwość. W efekcie 700 milionów ludzi na świecie wciąż cierpi głód, a każdego roku zabijanych jest 80 miliardów lądowych zwierząt hodowlanych.
– "To, co stanie się z rolnictwem, jest kluczowe dla naszej przyszłości jako gatunku" – podkreśla Adam Wajrak, przyrodnik i dziennikarz „Gazety Wyborczej”, jeden z bohaterów filmu.
„To tylko jedzenie?”, najnowsza produkcja Green REV Institute – twórców nagradzanej „Katastrofy na talerzu” – pokazuje, że sposób, w jaki produkujemy żywność, może wyglądać inaczej i stawia fundamentalne pytanie: czy jedzenie może być czymś więcej niż posiłkiem?
Bohaterowie i bohaterki filmu przedstawiają różne perspektywy. Dr hab. Mariusz Jaworski wyjaśnia, jak nasze wybory żywieniowe wpływają na zdrowie i psychikę, a Adam Wajrak pokazuje konsekwencje przemysłowej hodowli dla przyrody. Rolnicy ekologiczni, tacy jak Marcin Jeziak czy Patrycja i Edgar z „Chodź na pole”, dzielą się doświadczeniem w uprawie warzyw i prowadzeniu zrównoważonego gospodarstwa. Anna Chęć i Lesława Grabowska przybliżają lokalne inicjatywy społeczne i kulinarne promujące roślinne jedzenie, a Nina Mężyk pokazuje, jak styl życia i dieta mogą wspierać profilaktykę chorób nowotworowych.
Te dziewiętnaście głosów ukazuje, że jedzenie to nie tylko codzienny posiłek – to wybór, który kształtuje nasze relacje z naturą, społecznością i samym sobą. Każdy posiłek może stać się aktem etycznym, świadomym i pełnym szacunku.
– "Wszystko może być rytuałem. Gotowanie także. Nieważne, czy zajmuje 5 minut, 50 czy 5 godzin. Jak długo jemy – to też jest ważne. Jeżeli jesteśmy tu i teraz w tym jedzeniu, jeżeli nie scrollujemy, a skupiamy się na smakach i strukturach, skupiamy się na sobie. To jest miejsce, w którym możemy porozmawiać. Nie da się kłócić przy jedzeniu – przekonuje Klaudia z „Komu hummus?”."
„To tylko jedzenie?” to opowieść o tym, jak nasze codzienne wybory przy stole mogą budować bardziej sprawiedliwy i odpowiedzialny system żywnościowy – dla nas i dla środowiska.
Produkcja: Green REV Institute, 2025
Film powstał przy wsparciu Healthy Food Healthy Planet
Matronat i partnerstwo: Bezpieczna Żywność, Krytyka Polityczna, Radio Nowy Świat, Fundacja Rak’n’Roll, Śląska Opinia, Klub Myśli Ekologicznej
Program:
19:00 – 19:40 – Dyskusja o globalnym systemie żywnościowym, jego konsekwencjach oraz o
sprawiedliwej transformacji (prof. Piotr Skubała, Anna Spurek – Green REV Institute,
Karolina Skórka – BoMiasto)
19:40 – 20:20 – Projekcja filmu „To tylko jedzenie?”
20:20 – 21:00 – Luźne rozmowy przy roślinnym poczęstunku
Poczęstunek zapewnia Heat Katowice
– "To, co stanie się z rolnictwem, jest kluczowe dla naszej przyszłości jako gatunku" – podkreśla Adam Wajrak, przyrodnik i dziennikarz „Gazety Wyborczej”, jeden z bohaterów filmu.
„To tylko jedzenie?”, najnowsza produkcja Green REV Institute – twórców nagradzanej „Katastrofy na talerzu” – pokazuje, że sposób, w jaki produkujemy żywność, może wyglądać inaczej i stawia fundamentalne pytanie: czy jedzenie może być czymś więcej niż posiłkiem?
Bohaterowie i bohaterki filmu przedstawiają różne perspektywy. Dr hab. Mariusz Jaworski wyjaśnia, jak nasze wybory żywieniowe wpływają na zdrowie i psychikę, a Adam Wajrak pokazuje konsekwencje przemysłowej hodowli dla przyrody. Rolnicy ekologiczni, tacy jak Marcin Jeziak czy Patrycja i Edgar z „Chodź na pole”, dzielą się doświadczeniem w uprawie warzyw i prowadzeniu zrównoważonego gospodarstwa. Anna Chęć i Lesława Grabowska przybliżają lokalne inicjatywy społeczne i kulinarne promujące roślinne jedzenie, a Nina Mężyk pokazuje, jak styl życia i dieta mogą wspierać profilaktykę chorób nowotworowych.
Te dziewiętnaście głosów ukazuje, że jedzenie to nie tylko codzienny posiłek – to wybór, który kształtuje nasze relacje z naturą, społecznością i samym sobą. Każdy posiłek może stać się aktem etycznym, świadomym i pełnym szacunku.
– "Wszystko może być rytuałem. Gotowanie także. Nieważne, czy zajmuje 5 minut, 50 czy 5 godzin. Jak długo jemy – to też jest ważne. Jeżeli jesteśmy tu i teraz w tym jedzeniu, jeżeli nie scrollujemy, a skupiamy się na smakach i strukturach, skupiamy się na sobie. To jest miejsce, w którym możemy porozmawiać. Nie da się kłócić przy jedzeniu – przekonuje Klaudia z „Komu hummus?”."
„To tylko jedzenie?” to opowieść o tym, jak nasze codzienne wybory przy stole mogą budować bardziej sprawiedliwy i odpowiedzialny system żywnościowy – dla nas i dla środowiska.
Produkcja: Green REV Institute, 2025
Film powstał przy wsparciu Healthy Food Healthy Planet
Matronat i partnerstwo: Bezpieczna Żywność, Krytyka Polityczna, Radio Nowy Świat, Fundacja Rak’n’Roll, Śląska Opinia, Klub Myśli Ekologicznej
Program:
19:00 – 19:40 – Dyskusja o globalnym systemie żywnościowym, jego konsekwencjach oraz o
sprawiedliwej transformacji (prof. Piotr Skubała, Anna Spurek – Green REV Institute,
Karolina Skórka – BoMiasto)
19:40 – 20:20 – Projekcja filmu „To tylko jedzenie?”
20:20 – 21:00 – Luźne rozmowy przy roślinnym poczęstunku
Poczęstunek zapewnia Heat Katowice

Katowice 02.10.2025, g. 19:00
od 14.50 pln
Retrospektywa filmów Wojciecha Hasa
Przed seansem prelekcja Macieja Kędziory
Jeden z najbardziej niezwykłych polskich filmów kostiumowych. Przedziwne perypetie Alfonsa van Wordena podczas jego podróży do Madrytu, gdzie ma objąć służbę w gwardii walońskiej, są okazją do opowiadania – przez spotykane przez niego postaci – kolejnych intrygujących historii. Bohater kilkakrotnie w zagadkowy sposób powraca do punktu wyjścia – tajemniczej karczmy i jej upiornego otoczenia, by ponownie wyruszać w znane mu czasy i przestrzenie, jednak za każdym razem wypełnione innymi postaciami i widziane z innej perspektywy.
Jest to adaptacja XIX-wiecznej powieści Jana Nepomucena Potockiego, dzieła o losach równie skomplikowanych, co opowiedziana w nim historia, opublikowanym ponad 140 lat po śmierci autora. Jest jednym z najciekawszych przykładów narracji szkatułkowej, w której jedna historia prowadzi do drugiej, a z kolei ta do kolejnych, a wszystkie razem tworzą pełen obraz fabuły. Film Hasa został wyróżniony na zagranicznych festiwalach i zdobył uznanie w wielu krajach. Podobnie, jak jego literacki pierwowzór, przez dziesięciolecia krążył po świecie w różnych skróconych wersjach, aż w 1997 roku, z inicjatywy Martina Scorsese i Francisa Forda Coppoli, zrekonstruowano jego pełną wersję i zaprezentowano ją zachodniej publiczności.
Przed seansem prelekcja Macieja Kędziory
Jeden z najbardziej niezwykłych polskich filmów kostiumowych. Przedziwne perypetie Alfonsa van Wordena podczas jego podróży do Madrytu, gdzie ma objąć służbę w gwardii walońskiej, są okazją do opowiadania – przez spotykane przez niego postaci – kolejnych intrygujących historii. Bohater kilkakrotnie w zagadkowy sposób powraca do punktu wyjścia – tajemniczej karczmy i jej upiornego otoczenia, by ponownie wyruszać w znane mu czasy i przestrzenie, jednak za każdym razem wypełnione innymi postaciami i widziane z innej perspektywy.
Jest to adaptacja XIX-wiecznej powieści Jana Nepomucena Potockiego, dzieła o losach równie skomplikowanych, co opowiedziana w nim historia, opublikowanym ponad 140 lat po śmierci autora. Jest jednym z najciekawszych przykładów narracji szkatułkowej, w której jedna historia prowadzi do drugiej, a z kolei ta do kolejnych, a wszystkie razem tworzą pełen obraz fabuły. Film Hasa został wyróżniony na zagranicznych festiwalach i zdobył uznanie w wielu krajach. Podobnie, jak jego literacki pierwowzór, przez dziesięciolecia krążył po świecie w różnych skróconych wersjach, aż w 1997 roku, z inicjatywy Martina Scorsese i Francisa Forda Coppoli, zrekonstruowano jego pełną wersję i zaprezentowano ją zachodniej publiczności.

Katowice 03.10.2025, g. 20:00
od 84.00 pln
Zapraszamy na akustyczny koncert znakomitej wokalistki jazzowej obdarzonej wyjątkową barwa głosu, której towarzyszyć będą wybitni muzycy: Paweł Tomaszewski - instrumenty klawiszowe i Michał Kapczuk - kontrabas, gitara basowa.
O miłości akustycznie jest muzyczną podróżą, ukazującą wielobarwne i piękne w swej różnorodności miłosne opowieści. To wyjątkowa okazja do posłuchania kompozycji, które dla publiczności są przywołaniem wielu wspomnień i emocji. Projekt zawiera niezapomniane melodie z ubiegłego stulecia oscylujące wokół standardów jazzu, soulu oraz wyrafinowanego popu, wypełnione poruszającymi, głębokimi tekstami. Wokalistka sięga także po kilka autorskich miłosnych tytułów, zarówno anglojęzycznych jak i w języku ojczystym.
Wśród utworów wybrzmiewają między innymi: What The World Needs Now Is Love, The First Time Ever I saw Your Face, If You Love Somebody Set Them Free, Samba przed rozstaniem.
Szlachetne brzmienie przepełnione pięknymi detalami oraz improwizacją gwarantuje grono obecnych tutaj znamienitych i czołowych instrumentalistów w kraju.
Na parterze układ kawiarniany - stoliki z krzesłami.
O miłości akustycznie jest muzyczną podróżą, ukazującą wielobarwne i piękne w swej różnorodności miłosne opowieści. To wyjątkowa okazja do posłuchania kompozycji, które dla publiczności są przywołaniem wielu wspomnień i emocji. Projekt zawiera niezapomniane melodie z ubiegłego stulecia oscylujące wokół standardów jazzu, soulu oraz wyrafinowanego popu, wypełnione poruszającymi, głębokimi tekstami. Wokalistka sięga także po kilka autorskich miłosnych tytułów, zarówno anglojęzycznych jak i w języku ojczystym.
Wśród utworów wybrzmiewają między innymi: What The World Needs Now Is Love, The First Time Ever I saw Your Face, If You Love Somebody Set Them Free, Samba przed rozstaniem.
Szlachetne brzmienie przepełnione pięknymi detalami oraz improwizacją gwarantuje grono obecnych tutaj znamienitych i czołowych instrumentalistów w kraju.
Na parterze układ kawiarniany - stoliki z krzesłami.

Katowice 04.10.2025, g. 14:00
od 14.00 pln
„Diamenty” to barwna, poruszająca opowieść o kobietach, ich marzeniach, sile i tajemnicach.
Lata 70., Rzym, pracownia krawiecka prowadzona przez dwie siostry, w której powstają niezwykle piękne i dopracowane kostiumy filmowe. To tu, między śmiechem a łzami, poznajemy namiętności, tęsknoty i lęki głównych bohaterek oraz ich współpracownic podzielających tę samą pasję do szycia.
Włoski klimat, kolory, humor nadają lekkości głębokiej i mocnej opowieści o emocjach. Ten film to utkana ze wspomnień podróż, która pozwala poczuć siłę, wrażliwość i piękno ukryte w codziennych losach kobiet. To kino, które przypomina, że każda z nas jest ważna – niezależnie od tego, czy jest na scenie, czy za kulisami.
Ferzan Özpetek, jeden z najbardziej wrażliwych reżyserów współczesnego kina, powraca z filmem pełnym czułości i pasji. Zbiera wokół siebie swoje ulubione aktorki (w tym Kasię Smutniak), oddając im hołd poprzez autentyczne, pełne życia role, tworząc historię, w której przenikają się rywalizacja i siostrzeństwo, pasja i pustka, śmiech i wzruszenie.
„Diamenty” podbiły serca ponad 2 milionów widzów we Włoszech.
Lata 70., Rzym, pracownia krawiecka prowadzona przez dwie siostry, w której powstają niezwykle piękne i dopracowane kostiumy filmowe. To tu, między śmiechem a łzami, poznajemy namiętności, tęsknoty i lęki głównych bohaterek oraz ich współpracownic podzielających tę samą pasję do szycia.
Włoski klimat, kolory, humor nadają lekkości głębokiej i mocnej opowieści o emocjach. Ten film to utkana ze wspomnień podróż, która pozwala poczuć siłę, wrażliwość i piękno ukryte w codziennych losach kobiet. To kino, które przypomina, że każda z nas jest ważna – niezależnie od tego, czy jest na scenie, czy za kulisami.
Ferzan Özpetek, jeden z najbardziej wrażliwych reżyserów współczesnego kina, powraca z filmem pełnym czułości i pasji. Zbiera wokół siebie swoje ulubione aktorki (w tym Kasię Smutniak), oddając im hołd poprzez autentyczne, pełne życia role, tworząc historię, w której przenikają się rywalizacja i siostrzeństwo, pasja i pustka, śmiech i wzruszenie.
„Diamenty” podbiły serca ponad 2 milionów widzów we Włoszech.

Katowice 04.10.2025, g. 20:00
od 14.50 pln
Powrót nagrodzonego 5 Oscarami® arcydzieła Miloša Formana z okazji 50. rocznicy premiery
Są buntownicy. I jest McMurphy.
Rok 1963, Oregon. Do szpitala psychiatrycznego trafia Randle McMurphy (Jack Nicholson): cwaniak, nonkonformista i charyzmatyczny mąciwoda, który udaje chorobę psychiczną, by uniknąć więzienia. Wkrótce okazuje się, że instytucja pod nadzorem lodowatej siostry Ratched (Louise Fletcher) może być jeszcze bardziej opresyjna. Wraz z grupą przestraszonych pacjentów, McMurphy dokonuje w szpitalu cichej rewolucji.
Adaptacja słynnej powieści Kena Keseya to gorący krzyk sprzeciwu, porywające studium charakterów oraz genialna historia buntu, który jest nam potrzebny jak powietrze. Zdobywca 5 Oscarów – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i dla dwojga odtwórców głównych ról – „Lot nad kukułczym gniazdem” to jedno z arcydzieł amerykańskiego kina lat 70.: dekady, w której społeczny gniew rozpalał twórczą wyobraźnię najlepszych amerykańskich reżyserów. Dzięki oszałamiającemu sukcesowi „Lotu…” Miloš Forman, przybysz z Europy Wschodniej, trafił na hollywoodzki szczyt. Pozostał na nim do końca swojej kariery.
Zobaczcie Jacka Nicholsona w jego najlepszej roli i odwiedźcie pacjentów, którzy rzucają wyzwanie bezwzględnemu systemowi.
Są buntownicy. I jest McMurphy.
Rok 1963, Oregon. Do szpitala psychiatrycznego trafia Randle McMurphy (Jack Nicholson): cwaniak, nonkonformista i charyzmatyczny mąciwoda, który udaje chorobę psychiczną, by uniknąć więzienia. Wkrótce okazuje się, że instytucja pod nadzorem lodowatej siostry Ratched (Louise Fletcher) może być jeszcze bardziej opresyjna. Wraz z grupą przestraszonych pacjentów, McMurphy dokonuje w szpitalu cichej rewolucji.
Adaptacja słynnej powieści Kena Keseya to gorący krzyk sprzeciwu, porywające studium charakterów oraz genialna historia buntu, który jest nam potrzebny jak powietrze. Zdobywca 5 Oscarów – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i dla dwojga odtwórców głównych ról – „Lot nad kukułczym gniazdem” to jedno z arcydzieł amerykańskiego kina lat 70.: dekady, w której społeczny gniew rozpalał twórczą wyobraźnię najlepszych amerykańskich reżyserów. Dzięki oszałamiającemu sukcesowi „Lotu…” Miloš Forman, przybysz z Europy Wschodniej, trafił na hollywoodzki szczyt. Pozostał na nim do końca swojej kariery.
Zobaczcie Jacka Nicholsona w jego najlepszej roli i odwiedźcie pacjentów, którzy rzucają wyzwanie bezwzględnemu systemowi.

Katowice 05.10.2025, g. 17:00
od 27.00 pln
„Zaproszono cię do Pałacu Buckingham” – to zdanie zelektryzuje każdego. – tak o swojej przygodzie z filmem Canaletto i sztuka Wenecji opowiada jego reżyser David Bickerstaff.
Autor wcześniej nie zwiedzał Pałacu Buckingham i Zamku Windsor, choć jest Brytyjczykiem i dzięki pracy nad filmem inspirowanym przekrojową wystawą dzieł Canaletta zgromadzonych w królewskiej galerii stwierdził, że pokazać trzeba nie tylko rysunki i obrazy mistrza, ale i same pałace. Dlatego też w tym dokumencie mieszają się wnętrza londyńskich zamków królewskich i widoki Włoch, a szczególnie Wenecji, w której żył i tworzył Giovanni Antonio Canal (wł. ‘kanał’), znanego lepiej jako Canaletto (wł. ‘kanalik’). Artysta zasłynął przede wszystkim jako „portrecista” swego rodzinnego miasta, ale dzięki śledztwu z kamerą, jakiego dokonał David Bickerstaff okazuje się, że malarz nie odtwarzał wiernie widoków, ale pędzlem pisał własną historię miasta. Wraz z reżyserem przechadzamy się po placach Wenecji od mostu Rialto po Piazza San Marco i Palazzo Ducale do kościoła Santi Giovannie Paolo, by następnie wysłuchać komentarzy dwóch wspaniałych kuratorów londyńskiej wystawy Lucy Whitaker i Rosie Razzall. Wszystko to ma służyć odpowiedzi na pytanie, jakie zawsze stawia sobie reżyser: dlaczego właśnie Canaletto, dlaczego akurat w Wenecji, która wydała tak wielu wybitnych artystów. Co sprawia, że tam rodzą się i dojrzewają tak wyjątkowi twórcy? Polscy widzowie słusznie skojarzą nazwisko artysty z malarzem Bernardo Bellotto, także zwanym Canaletto, który uwieczniał widoki Warszawy za czasów króla Stanisława Augusta. Był to siostrzeniec i uczeń weneckiego artysty.
Autor wcześniej nie zwiedzał Pałacu Buckingham i Zamku Windsor, choć jest Brytyjczykiem i dzięki pracy nad filmem inspirowanym przekrojową wystawą dzieł Canaletta zgromadzonych w królewskiej galerii stwierdził, że pokazać trzeba nie tylko rysunki i obrazy mistrza, ale i same pałace. Dlatego też w tym dokumencie mieszają się wnętrza londyńskich zamków królewskich i widoki Włoch, a szczególnie Wenecji, w której żył i tworzył Giovanni Antonio Canal (wł. ‘kanał’), znanego lepiej jako Canaletto (wł. ‘kanalik’). Artysta zasłynął przede wszystkim jako „portrecista” swego rodzinnego miasta, ale dzięki śledztwu z kamerą, jakiego dokonał David Bickerstaff okazuje się, że malarz nie odtwarzał wiernie widoków, ale pędzlem pisał własną historię miasta. Wraz z reżyserem przechadzamy się po placach Wenecji od mostu Rialto po Piazza San Marco i Palazzo Ducale do kościoła Santi Giovannie Paolo, by następnie wysłuchać komentarzy dwóch wspaniałych kuratorów londyńskiej wystawy Lucy Whitaker i Rosie Razzall. Wszystko to ma służyć odpowiedzi na pytanie, jakie zawsze stawia sobie reżyser: dlaczego właśnie Canaletto, dlaczego akurat w Wenecji, która wydała tak wielu wybitnych artystów. Co sprawia, że tam rodzą się i dojrzewają tak wyjątkowi twórcy? Polscy widzowie słusznie skojarzą nazwisko artysty z malarzem Bernardo Bellotto, także zwanym Canaletto, który uwieczniał widoki Warszawy za czasów króla Stanisława Augusta. Był to siostrzeniec i uczeń weneckiego artysty.

Katowice 07.10.2025, g. 19:00
od 18.40 pln
Jeden z najbardziej oryginalnych duetów twórczych rodzimej sceny artystycznej - Anka i Wilhelm Sasnalowie - po 11 latach wraca na Arsa! W 2014 roku ich „Huba” zdobyła tytuł Czarnego Konia Filmu. Tegoroczną edycję festiwalu otworzy ich najnowsza produkcja: prezentowany m.in w nowojorskim muzeum MOMA i na festiwalu w Rotterdamie „Człowiek do wszystkiego” z Piotrem Trojanem, Andrzejem Konopką i Agnieszką Żulewską, z muzyką The Advisory Circle czy The Smiths.
Adaptacja powieści szwajcarskiego modernisty Roberta Walsera to z pozoru klasyczna, osadzona w historycznym kostiumie opowieść o Josephie - „everymanie”, który zostaje asystentem aspirującego wynalazcy Carla Toblera. W interpretacji Anki i Wilhelma Sasnalów film pulsuje od ukrytych znaczeń, subtelnego, absurdalnego humoru i intrygujących rozwiązań audiowizualnych, świetnie balansując między spójnością treści a oryginalnością formy, jak zawsze zaskakując świeżym spojrzeniem.
Otwarcie poprowadzi Szymon Paszek z Impro Silesia, a rozmowę po filmie z Anką Sasnal i Wilhelmem Sasnalem - Mateusz Demski.
Adaptacja powieści szwajcarskiego modernisty Roberta Walsera to z pozoru klasyczna, osadzona w historycznym kostiumie opowieść o Josephie - „everymanie”, który zostaje asystentem aspirującego wynalazcy Carla Toblera. W interpretacji Anki i Wilhelma Sasnalów film pulsuje od ukrytych znaczeń, subtelnego, absurdalnego humoru i intrygujących rozwiązań audiowizualnych, świetnie balansując między spójnością treści a oryginalnością formy, jak zawsze zaskakując świeżym spojrzeniem.
Otwarcie poprowadzi Szymon Paszek z Impro Silesia, a rozmowę po filmie z Anką Sasnal i Wilhelmem Sasnalem - Mateusz Demski.

Katowice 08.10.2025, g. 16:00
od 18.40 pln
Widziałem rzeczy, w które byście nie uwierzyli
W tegorocznej sekcji krótkich filmów eksperymentalnych zachęcamy do poszerzenia pola widzenia i otworzenia się na to, co niewyobrażalne. Osią tego doświadczenia będą trzy filmowe opowieści. Rosińska, Szpaczyński i Banasińska zanurzają się w to, co odległe, niedostępne i wewnętrzne. W swoich filmach przenikają powłoki ziemi, gliny i błota, wspomnień, fantazji i legend. Wpadają w pułapki, gubią ślady, błądzą w ciemności, aby w końcu dokonać spektakularnego odkrycia.
Jaskinia w Diablej Górze (2016), reż. Mikołaj Szpaczyński | Before the mouth of time (2024), reż. Zuzanna Banasińska | Z ziemią w buzi (2020), reż. Ewelina Rosińska
Kurator: Dominik Ritszel
W tegorocznej sekcji krótkich filmów eksperymentalnych zachęcamy do poszerzenia pola widzenia i otworzenia się na to, co niewyobrażalne. Osią tego doświadczenia będą trzy filmowe opowieści. Rosińska, Szpaczyński i Banasińska zanurzają się w to, co odległe, niedostępne i wewnętrzne. W swoich filmach przenikają powłoki ziemi, gliny i błota, wspomnień, fantazji i legend. Wpadają w pułapki, gubią ślady, błądzą w ciemności, aby w końcu dokonać spektakularnego odkrycia.
Jaskinia w Diablej Górze (2016), reż. Mikołaj Szpaczyński | Before the mouth of time (2024), reż. Zuzanna Banasińska | Z ziemią w buzi (2020), reż. Ewelina Rosińska
Kurator: Dominik Ritszel

Katowice 08.10.2025, g. 19:00
od 100.00 pln
Coś dla ducha i ciała, czyli filmowo-kulinarne wydarzenie specjalne festiwalu. W tym roku będzie gorąco. Zobaczymy „Punkt wrzenia” twórców jednej z najlepszych pozycji streamingowych ostatnich lat, czyli serialu „Dojrzewanie”. Rollercoaster emocji na ekranie uzupełni wyjątkowe, inspirowane filmem autorskie menu wegańskie* przygotowane specjalnie dla widzów Arsa przez Katarzynę Rogowską, szefującą kuchni katowickiej restauracji „Amfora”.
Po seansie z Katarzyną Rogowską porozmawia Kaja Szafrańska z kanału YouTube jakbyniepaczec.
Będzie emocjonująco, intensywnie i smacznie.
*alergeny: czosnek, laktoza, gorczyca, gluten, orzechy
Punkt wrzenia | Boiling Point
Jeden wieczór i nierówna walka z czasem. Stephen Graham w roli balansującego na granicy załamania nerwowego szefa kuchni próbującego opanować piętrzące się trudności, zapanować nad załogą i własnymi nerwami oraz zapobiec kulinarnej i wizerunkowej katastrofie. Majstersztyk filmowej narracji w jednym ujęciu.
Po seansie z Katarzyną Rogowską porozmawia Kaja Szafrańska z kanału YouTube jakbyniepaczec.
Będzie emocjonująco, intensywnie i smacznie.
*alergeny: czosnek, laktoza, gorczyca, gluten, orzechy
Punkt wrzenia | Boiling Point
Jeden wieczór i nierówna walka z czasem. Stephen Graham w roli balansującego na granicy załamania nerwowego szefa kuchni próbującego opanować piętrzące się trudności, zapanować nad załogą i własnymi nerwami oraz zapobiec kulinarnej i wizerunkowej katastrofie. Majstersztyk filmowej narracji w jednym ujęciu.

Katowice 09.10.2025, g. 17:00
od 18.40 pln
Wstęp do filmu: Sara Nowicka
XVII wiek. Wykluczona ze społeczności rodzina purytańskich osadników zamieszkuje na otoczonym lasem odludziu. Wkrótce ich wiara i wzajemne zaufanie zostaną wystawione na najcięższą próbę. Nagrodzony na Sundance debiut fabularny Eggersa to kunsztownie zrealizowane, hipnotyzujące poetyckim naturalizmem kino grozy: ubrana w historyczny kostium niepokojąca opowieść o wchodzeniu w dorosłość w cieniu religijnych obsesji.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film
XVII wiek. Wykluczona ze społeczności rodzina purytańskich osadników zamieszkuje na otoczonym lasem odludziu. Wkrótce ich wiara i wzajemne zaufanie zostaną wystawione na najcięższą próbę. Nagrodzony na Sundance debiut fabularny Eggersa to kunsztownie zrealizowane, hipnotyzujące poetyckim naturalizmem kino grozy: ubrana w historyczny kostium niepokojąca opowieść o wchodzeniu w dorosłość w cieniu religijnych obsesji.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film

Katowice 09.10.2025, g. 19:00
od 18.40 pln
W tegorocznej odsłonie konkursu zabieramy Was podróż przez nieoczywisty krajobraz ruchomych obrazów. To wielki miks gatunków i estetyk – od wizualnych eksperymentów po narracyjne dekonstrukcje. Nie interesują nas bezpieczne wybory. Wybieramy klipy awangardowe, śmiałe i przewrotne, które testują nowe kierunki rozkwitu teledyskowych form. Konkurs jest polem zderzeń – tradycji z nowoczesnością, awangardy z codziennością, abstrakcji z popkulturowymi odpryskami.
Kurator: Michał Banko
Komisja selekcyjna: Patryk Chromik, Martyna Poważa, Agata Polak
Czwartkowy Set 1 moderuje Paweł Trzepizur.
Kurator: Michał Banko
Komisja selekcyjna: Patryk Chromik, Martyna Poważa, Agata Polak
Czwartkowy Set 1 moderuje Paweł Trzepizur.

Katowice 09.10.2025, g. 20:30
od 18.40 pln
W tegorocznej odsłonie konkursu zabieramy Was podróż przez nieoczywisty krajobraz ruchomych obrazów. To wielki miks gatunków i estetyk – od wizualnych eksperymentów po narracyjne dekonstrukcje. Nie interesują nas bezpieczne wybory. Wybieramy klipy awangardowe, śmiałe i przewrotne, które testują nowe kierunki rozkwitu teledyskowych form. Konkurs jest polem zderzeń – tradycji z nowoczesnością, awangardy z codziennością, abstrakcji z popkulturowymi odpryskami.
Kurator: Michał Banko
Komisja selekcyjna: Patryk Chromik, Martyna Poważa, Agata Polak
Sobotni Set 2 - Q&A z osobami autorskimi prowadzi Michał Banko.
Kurator: Michał Banko
Komisja selekcyjna: Patryk Chromik, Martyna Poważa, Agata Polak
Sobotni Set 2 - Q&A z osobami autorskimi prowadzi Michał Banko.

Katowice 10.10.2025, g. 18:00
od 18.40 pln
Wstęp do filmu: Sara Nowicka
Wyspa u wybrzeży XIX-wiecznej Nowej Anglii. Dwóch, zdanych na siebie latarników pogrąża się w samotności i szaleństwie. Jeden z najbardziej gęstych, intensywnych i niepokojących filmów ostatnich lat. Rozpięte między onirycznym slow cinema w kluczu Szwedzkiej Szkoły a surrealistyczną psychodelą „Sieci popołudnia” Mai Deren wizualne arcydzieło z mnóstwem intertekstualnych odniesień – od mitologii po historię kina.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film
Wyspa u wybrzeży XIX-wiecznej Nowej Anglii. Dwóch, zdanych na siebie latarników pogrąża się w samotności i szaleństwie. Jeden z najbardziej gęstych, intensywnych i niepokojących filmów ostatnich lat. Rozpięte między onirycznym slow cinema w kluczu Szwedzkiej Szkoły a surrealistyczną psychodelą „Sieci popołudnia” Mai Deren wizualne arcydzieło z mnóstwem intertekstualnych odniesień – od mitologii po historię kina.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film

Katowice 11.10.2025, g. 16:00
od 18.40 pln
W tegorocznej odsłonie konkursu zabieramy Was podróż przez nieoczywisty krajobraz ruchomych obrazów. To wielki miks gatunków i estetyk – od wizualnych eksperymentów po narracyjne dekonstrukcje. Nie interesują nas bezpieczne wybory. Wybieramy klipy awangardowe, śmiałe i przewrotne, które testują nowe kierunki rozkwitu teledyskowych form. Konkurs jest polem zderzeń – tradycji z nowoczesnością, awangardy z codziennością, abstrakcji z popkulturowymi odpryskami.
Kurator: Michał Banko
Komisja selekcyjna: Patryk Chromik, Martyna Poważa, Agata Polak
Sobotni Set 2 - Q&A z osobami autorskimi prowadzi Michał Banko.
Kurator: Michał Banko
Komisja selekcyjna: Patryk Chromik, Martyna Poważa, Agata Polak
Sobotni Set 2 - Q&A z osobami autorskimi prowadzi Michał Banko.

Katowice 11.10.2025, g. 17:30
od 18.40 pln
W tegorocznej odsłonie konkursu zabieramy Was podróż przez nieoczywisty krajobraz ruchomych obrazów. To wielki miks gatunków i estetyk – od wizualnych eksperymentów po narracyjne dekonstrukcje. Nie interesują nas bezpieczne wybory. Wybieramy klipy awangardowe, śmiałe i przewrotne, które testują nowe kierunki rozkwitu teledyskowych form. Konkurs jest polem zderzeń – tradycji z nowoczesnością, awangardy z codziennością, abstrakcji z popkulturowymi odpryskami.
Kurator: Michał Banko
Komisja selekcyjna: Patryk Chromik, Martyna Poważa, Agata Polak
Czwartkowy Set 1 moderuje Paweł Trzepizur.
Kurator: Michał Banko
Komisja selekcyjna: Patryk Chromik, Martyna Poważa, Agata Polak
Czwartkowy Set 1 moderuje Paweł Trzepizur.

Katowice 11.10.2025, g. 19:00
od 18.40 pln
Wstęp do filmu: Sara Nowicka
Co łączy śląskie Hollywood i amerykańskiego wizjonera współczesnego kina grozy? Historia powstańca prześladowanego przez upiora zmarłej żony. Zrealizowany w Zespole Filmowym „Silesia” gotycki horror to nie tylko jedna z najbardziej kultowych produkcji polskiego kina, ale też ważna filmowa inspiracja Eggersa, wymieniana przez niego obok „Lokis”, wczesnych filmów Andrzeja Żuławskiego, twórczości Murnaua, Langa i Bergmana.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film
Co łączy śląskie Hollywood i amerykańskiego wizjonera współczesnego kina grozy? Historia powstańca prześladowanego przez upiora zmarłej żony. Zrealizowany w Zespole Filmowym „Silesia” gotycki horror to nie tylko jedna z najbardziej kultowych produkcji polskiego kina, ale też ważna filmowa inspiracja Eggersa, wymieniana przez niego obok „Lokis”, wczesnych filmów Andrzeja Żuławskiego, twórczości Murnaua, Langa i Bergmana.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film

Katowice 12.10.2025, g. 14:30
od 18.40 pln
Wstęp do filmu: Sara Nowicka
Książę Wikingów szukający zemsty za zabójstwo ojca musi zmierzyć się z własnym przeznaczeniem. Spektakularna, pełna magicznych wizji i pulsująca pierwotnym rytmem dzikiej – również ludzkiej – natury przypowieść o świecie, w którym dobro i zło nie są kwestią wyboru, a konieczności. Eggers, choć odchodzi tu od poetyki kina grozy, zachowuje kluczowe dla swojej twórczości tematy, symbolikę i estetyczną dyscyplinę.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film
Książę Wikingów szukający zemsty za zabójstwo ojca musi zmierzyć się z własnym przeznaczeniem. Spektakularna, pełna magicznych wizji i pulsująca pierwotnym rytmem dzikiej – również ludzkiej – natury przypowieść o świecie, w którym dobro i zło nie są kwestią wyboru, a konieczności. Eggers, choć odchodzi tu od poetyki kina grozy, zachowuje kluczowe dla swojej twórczości tematy, symbolikę i estetyczną dyscyplinę.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film

Katowice 12.10.2025, g. 19:00
od 18.40 pln
Festiwal kończymy w wielkim stylu. Zjawiskowa Bom Belle wręczy statuetki zwycięzcom konkursów Czarnego Konia Filmu, Animacji, Wideoklipu oraz Gier Wideo, a potem zaprosimy na wyjątkowy film – ucztę dla kinofilskiego oka i ducha. Pokażemy – przed oficjalną polską premierą kinową – hit tegorocznych Nowych Horyzontów i Octopus Film Festival.
Wspaniały! Jak Tarantino wyprowadzający na spacer psa andaluzyjskiego. Dla takich filmów wynaleziono kino. Formalny majstersztyk płynący wartko po meandrach surrealizmu (René Magritte lubi to!), feministyczne kino krwawej zemsty i retro hołd dla Jamesa Bonda, komiksu i włoskiego kina gatunkowego lat 70. w jednym. Kalejdoskop emocji. Moc kinofilskich zachwytów, a nawet cichego wzruszenia w ciemnej sali kinowej. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy kochają kino – stare czy nowe; popularne, artystyczne i niezależne.
Wspaniały! Jak Tarantino wyprowadzający na spacer psa andaluzyjskiego. Dla takich filmów wynaleziono kino. Formalny majstersztyk płynący wartko po meandrach surrealizmu (René Magritte lubi to!), feministyczne kino krwawej zemsty i retro hołd dla Jamesa Bonda, komiksu i włoskiego kina gatunkowego lat 70. w jednym. Kalejdoskop emocji. Moc kinofilskich zachwytów, a nawet cichego wzruszenia w ciemnej sali kinowej. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy kochają kino – stare czy nowe; popularne, artystyczne i niezależne.

Katowice 13.10.2025, g. 19:00
od 75.00 pln
Zapraszamy na koncertowe wspomnienie dorobku i brzmienia grupy KRZAK. Zagrają wielkie indywidualności polskiego bluesa, jazzu i rocka. Muzycy, którzy tworzyli historię tego legendarnego zespołu oraz zaproszeni goście:
Anthimos Apostolis - gitara
Jan Gałach - skrzypce
Michał Kielak - harmonijki
Joachim Rzychoń - bas
Jorgos Skolias - śpiew
Krzysztof Ścierański - bas
Andrzej Ryszka - perkusja
Dariusz Ziółek - bas
Leszek Winder – gitara
i inni
KRZAK zawiazał się w 1975 roku w Katowicach. Z zespołem, w różnych okresach działalności, współpracowała grupa znakomitych muzyków, artystów i ludzi sztuki. Na swoim koncie mają współpracę z grupami: Niemen, SBB, Laboratorium, Dżem, TSA, Irek Dudek Blues Band, Republica, Voo Voo, Young Power, Tomasz Stańko, Tadeusz Nalepa, Józef i Jan Skrzek, Tomasz Szukalski, itd. Wszyscy oni swoim talentem i pracą wprowadzili KRZAK na szczyty popularności.
KRZAK w pierwszej połowie lat 80-tych, należał do najpopularniejszych formacji rockowych w Polsce. Ten artystyczny dorobek przetrwał próbę czasu i nadal cieszy się wielkim uznaniem publiczności i krytyków.
KRZAK ma na koncie ponad 20 płyt w tym dwie złote, nagrodę Fryderyka za płytę „4 Basy” oraz liczne inne wyróżnienia.
KRZAK to zdecydowanie zespół koncertowy. Energetyczny program oraz wirtuozerskie umiejętności muzyków powodowały, że koncerty tej grupy zawsze były entuzjastycznie przyjmowane i pozostają dużym wrażeniem dla słuchaczy.
Na parterze układ kawiarniany – stoliki z krzesłami.
Koncert współfinansowy z budżetu miasta Katowice.
Partner Wydarzenia Miasto Katowice.
Anthimos Apostolis - gitara
Jan Gałach - skrzypce
Michał Kielak - harmonijki
Joachim Rzychoń - bas
Jorgos Skolias - śpiew
Krzysztof Ścierański - bas
Andrzej Ryszka - perkusja
Dariusz Ziółek - bas
Leszek Winder – gitara
i inni
KRZAK zawiazał się w 1975 roku w Katowicach. Z zespołem, w różnych okresach działalności, współpracowała grupa znakomitych muzyków, artystów i ludzi sztuki. Na swoim koncie mają współpracę z grupami: Niemen, SBB, Laboratorium, Dżem, TSA, Irek Dudek Blues Band, Republica, Voo Voo, Young Power, Tomasz Stańko, Tadeusz Nalepa, Józef i Jan Skrzek, Tomasz Szukalski, itd. Wszyscy oni swoim talentem i pracą wprowadzili KRZAK na szczyty popularności.
KRZAK w pierwszej połowie lat 80-tych, należał do najpopularniejszych formacji rockowych w Polsce. Ten artystyczny dorobek przetrwał próbę czasu i nadal cieszy się wielkim uznaniem publiczności i krytyków.
KRZAK ma na koncie ponad 20 płyt w tym dwie złote, nagrodę Fryderyka za płytę „4 Basy” oraz liczne inne wyróżnienia.
KRZAK to zdecydowanie zespół koncertowy. Energetyczny program oraz wirtuozerskie umiejętności muzyków powodowały, że koncerty tej grupy zawsze były entuzjastycznie przyjmowane i pozostają dużym wrażeniem dla słuchaczy.
Na parterze układ kawiarniany – stoliki z krzesłami.
Koncert współfinansowy z budżetu miasta Katowice.
Partner Wydarzenia Miasto Katowice.

Katowice 15.10.2025, g. 19:00
od 14.50 pln
„Być kochaną” – nowy film producentów „Najgorszego człowieka na świecie” – przewrotnie przypomina, że najważniejsza z miłości to ta, którą obdarzamy siebie samych. Czerpiąc z własnych doświadczeń, debiutująca w pełnym metrażu Lilja Ingolfsdottir stworzyła wielowymiarową opowieść o kobiecie, która po porażce pierwszego związku ma odwagę dać sobie drugą szansę. Wyróżniony aż pięcioma nagrodami na festiwalu w Karlowych Warach oraz niekwestionowany zwycięzca norweskiego odpowiednika Oscarów, „Być kochaną” urzeka empatią i szczerością w stawianiu pytań o miłość, bliskość i samoakceptację.
Maria (Helga Guren) wchodzi w kolejną relację z nadzieją na nowy początek. Wystarczy jedno spojrzenie i czuje się, jakby znała Sigmunda (Oddgeir Thune) całe życie, a namiętny romans szybko przeradza się w poważny związek. Historia w „Być kochaną” zaczyna się tam, gdzie kończy się większość love stories. Codzienność w patchworkowej rodzinie szybko ujawnia niespełnione ambicje, niewyrażone uczucia i sprzeczne potrzeby, które kumulują się w emocjonalną bombę – a ta pewnego wieczoru wybucha.
W „Być kochaną” przejrzy się wiele kobiet, które starają się pogodzić bycie partnerką i matką, bez rezygnowania z siebie. Empatyczny, ale stawiający na szczerość, pełen gniewu i łez, a jednak terapeutyczny film Norweżki proponuje głęboką refleksję nad tym, kim jesteśmy w relacjach i z czego rezygnujemy, próbując sprostać cudzym oczekiwaniom. „Być kochaną” pozwala jednak uwierzyć w kolejną szansę, widząc w kryzysie początek pięknej, nowej relacji: ze sobą.
Maria (Helga Guren) wchodzi w kolejną relację z nadzieją na nowy początek. Wystarczy jedno spojrzenie i czuje się, jakby znała Sigmunda (Oddgeir Thune) całe życie, a namiętny romans szybko przeradza się w poważny związek. Historia w „Być kochaną” zaczyna się tam, gdzie kończy się większość love stories. Codzienność w patchworkowej rodzinie szybko ujawnia niespełnione ambicje, niewyrażone uczucia i sprzeczne potrzeby, które kumulują się w emocjonalną bombę – a ta pewnego wieczoru wybucha.
W „Być kochaną” przejrzy się wiele kobiet, które starają się pogodzić bycie partnerką i matką, bez rezygnowania z siebie. Empatyczny, ale stawiający na szczerość, pełen gniewu i łez, a jednak terapeutyczny film Norweżki proponuje głęboką refleksję nad tym, kim jesteśmy w relacjach i z czego rezygnujemy, próbując sprostać cudzym oczekiwaniom. „Być kochaną” pozwala jednak uwierzyć w kolejną szansę, widząc w kryzysie początek pięknej, nowej relacji: ze sobą.

Katowice 16.10.2025, g. 19:00
od 30.00 pln
Spotkanie z Tymonem Tymańskim, po seansie, poprowadzi Piotr Metz.
Jak w latach 90 kształtowała się polska scena muzyczna. Dlaczego zespół Kury okazał się fenomenem? Czym jest wolność artystyczna. Na Festiwalu Millenium Docs Against Gravity po raz pierwszy będzie można zobaczyć film dokumentalny o kultowym albumie "P.O.L.O.V.I.R.U.S."
Film dokumentalny "Najgłupsza płyta świata" opowiada historię powstania jednego z najbardziej intrygujących i przełomowych albumów polskiej muzyki alternatywnej – "P.O.L.O.V.I.R.U.S." zespołu Kury. Wydany w 1998 roku album, stworzony przez muzyków skupionych wokół Tymona Tymańskiego, był satyrycznym podsumowaniem polskich lat 90. i do dziś pozostaje jedną z najważniejszych pozycji w historii polskiej muzyki niezależnej.
Film zanurza widzów w burzliwej rzeczywistości transformacji ustrojowej, ukazując zarówno społeczno-polityczne tło tamtych czasów, jak i ekscentryczny świat artystycznej bohemy Trójmiasta. "Najgłupsza płyta świata" przybliża nie tylko sam proces powstawania albumu, ale także kontekst kształtowania się sceny muzycznej w tym jednym z najbardziej aktywnych miejsc w Polsce. W filmie znajdą się rozmowy z twórcami płyty, artystami, dziennikarzami i osobami związanymi ze środowiskiem yassowym, które opowiedzą o wyjątkowym fermencie twórczym lat 90.
"Najgłupsza płyta świata" to również opowieść o polskiej scenie muzycznej w czasach rodzącego się kapitalizmu – o starciu idei artystycznej wolności z realiami komercji, wpływie dużych wytwórni i niezależnego rynku oraz zmieniających się relacjach między mainstreamem a undergroundem. Film podejmie także tematy społeczne, które znalazły swoje odzwierciedlenie na płycie „P.O.L.O.V.I.R.U.S.” – od relacji społeczeństwa z Kościołem, przez fenomen disco polo, po kwestie polityczne i obyczajowe lat 90.
Historia nie kończy się jednak w 1998 roku – film przenosi widzów także do 2023 roku, kiedy to zespół Kury, po 25 latach od premiery albumu, spotkał się ponownie, by przygotować jubileuszowy koncert na festiwalu Inside Seaside. Te wyjątkowe wydarzenia, a także późniejsze koncerty w 2024 roku, pokazują nieustającą siłę oddziaływania „P.O.L.O.V.I.R.U.S.” na kolejne pokolenia słuchaczy. To właśnie wtedy muzycy, którzy 25 lat wcześniej nagrali przełomową płytę, spotykają się ponownie na scenie i stają po raz kolejny przed pytaniem: czym jest sukces i wolność artystyczna?
“Absurdalna jazda bez trzymanki do jądra ciemności lat 90.”
Culture.pl
„Ten film to nie tylko historia P.O.L.O.V.I.R.U.S.A., ale i czasów pełnych kombinacji, ustawiania się do nowego i desperackiej próby zachowania przy tym wszystkim wolności.”
Sylwia Chutnik
"To film o ludziach, którzy po upadku komuny marzyli, by być polskim Frankiem Zappą i którym, w atmosferze popkulturowej anarchii, telewizyjnego chaosu, mafijnych porachunków oraz jazzowych eksperymentów, udało się stworzyć artystyczną legendę."
Interia
---------------------------------------------
Tymon Tymański jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów alternatywnych.
Tymański, lider Kur i Miłości, Tymon & The Transistors i Mu - songwriter, wokalista, multi-instrumentalista, prozaik aktor i reżyser filmowy - od wielu lat pracuje nad scenicznym aktem solowym, który przyjął formę i improwizowanego standupu, okraszonegowszechstronnym muzycznym recitalem.
Tymański to niestrudzony i arcyciekawy narrator, dysponujący sporym dystansem do własnej osoby. Ten istotny walor powoduje, że publiczność wybacza mu najbardziej niewybredne i
dosadne żarty z siebie tudzież innych celebrytów. Niekiedy przekraczając granice dobrego smaku, Tymański pozostaje mówcą cywilizowanym i empatycznym, nigdy nie manifestując braku szacunku czy pogardy do drugiego człowieka.
Jego słowne improwizacje nie stronią od pikantnych szczegółów, bezkompromisowych komentarzy socjopolitycznych, rubasznych żartów obyczajowych tudzież religijno-filozoficznych dywagacji, mając charakter eksperymentalny i poszukujący, niekiedy podszyty doskonałym wyczuciem ducha absurdu oraz groteski, kiedy indziej uderzając w refleksyjne i głębokie tony.
Muzyczną ilustracją zabawnego monologu artysty są jego piosenki z kultowych albumów P.O.L.O.V.I.R.U.S.; grupy Kury, Wesele; i Polskie gówno; formacji Tymon & The Transistors oraz jego solowego albumu pt. "Paszkwile".
Jak w latach 90 kształtowała się polska scena muzyczna. Dlaczego zespół Kury okazał się fenomenem? Czym jest wolność artystyczna. Na Festiwalu Millenium Docs Against Gravity po raz pierwszy będzie można zobaczyć film dokumentalny o kultowym albumie "P.O.L.O.V.I.R.U.S."
Film dokumentalny "Najgłupsza płyta świata" opowiada historię powstania jednego z najbardziej intrygujących i przełomowych albumów polskiej muzyki alternatywnej – "P.O.L.O.V.I.R.U.S." zespołu Kury. Wydany w 1998 roku album, stworzony przez muzyków skupionych wokół Tymona Tymańskiego, był satyrycznym podsumowaniem polskich lat 90. i do dziś pozostaje jedną z najważniejszych pozycji w historii polskiej muzyki niezależnej.
Film zanurza widzów w burzliwej rzeczywistości transformacji ustrojowej, ukazując zarówno społeczno-polityczne tło tamtych czasów, jak i ekscentryczny świat artystycznej bohemy Trójmiasta. "Najgłupsza płyta świata" przybliża nie tylko sam proces powstawania albumu, ale także kontekst kształtowania się sceny muzycznej w tym jednym z najbardziej aktywnych miejsc w Polsce. W filmie znajdą się rozmowy z twórcami płyty, artystami, dziennikarzami i osobami związanymi ze środowiskiem yassowym, które opowiedzą o wyjątkowym fermencie twórczym lat 90.
"Najgłupsza płyta świata" to również opowieść o polskiej scenie muzycznej w czasach rodzącego się kapitalizmu – o starciu idei artystycznej wolności z realiami komercji, wpływie dużych wytwórni i niezależnego rynku oraz zmieniających się relacjach między mainstreamem a undergroundem. Film podejmie także tematy społeczne, które znalazły swoje odzwierciedlenie na płycie „P.O.L.O.V.I.R.U.S.” – od relacji społeczeństwa z Kościołem, przez fenomen disco polo, po kwestie polityczne i obyczajowe lat 90.
Historia nie kończy się jednak w 1998 roku – film przenosi widzów także do 2023 roku, kiedy to zespół Kury, po 25 latach od premiery albumu, spotkał się ponownie, by przygotować jubileuszowy koncert na festiwalu Inside Seaside. Te wyjątkowe wydarzenia, a także późniejsze koncerty w 2024 roku, pokazują nieustającą siłę oddziaływania „P.O.L.O.V.I.R.U.S.” na kolejne pokolenia słuchaczy. To właśnie wtedy muzycy, którzy 25 lat wcześniej nagrali przełomową płytę, spotykają się ponownie na scenie i stają po raz kolejny przed pytaniem: czym jest sukces i wolność artystyczna?
“Absurdalna jazda bez trzymanki do jądra ciemności lat 90.”
Culture.pl
„Ten film to nie tylko historia P.O.L.O.V.I.R.U.S.A., ale i czasów pełnych kombinacji, ustawiania się do nowego i desperackiej próby zachowania przy tym wszystkim wolności.”
Sylwia Chutnik
"To film o ludziach, którzy po upadku komuny marzyli, by być polskim Frankiem Zappą i którym, w atmosferze popkulturowej anarchii, telewizyjnego chaosu, mafijnych porachunków oraz jazzowych eksperymentów, udało się stworzyć artystyczną legendę."
Interia
---------------------------------------------
Tymon Tymański jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów alternatywnych.
Tymański, lider Kur i Miłości, Tymon & The Transistors i Mu - songwriter, wokalista, multi-instrumentalista, prozaik aktor i reżyser filmowy - od wielu lat pracuje nad scenicznym aktem solowym, który przyjął formę i improwizowanego standupu, okraszonegowszechstronnym muzycznym recitalem.
Tymański to niestrudzony i arcyciekawy narrator, dysponujący sporym dystansem do własnej osoby. Ten istotny walor powoduje, że publiczność wybacza mu najbardziej niewybredne i
dosadne żarty z siebie tudzież innych celebrytów. Niekiedy przekraczając granice dobrego smaku, Tymański pozostaje mówcą cywilizowanym i empatycznym, nigdy nie manifestując braku szacunku czy pogardy do drugiego człowieka.
Jego słowne improwizacje nie stronią od pikantnych szczegółów, bezkompromisowych komentarzy socjopolitycznych, rubasznych żartów obyczajowych tudzież religijno-filozoficznych dywagacji, mając charakter eksperymentalny i poszukujący, niekiedy podszyty doskonałym wyczuciem ducha absurdu oraz groteski, kiedy indziej uderzając w refleksyjne i głębokie tony.
Muzyczną ilustracją zabawnego monologu artysty są jego piosenki z kultowych albumów P.O.L.O.V.I.R.U.S.; grupy Kury, Wesele; i Polskie gówno; formacji Tymon & The Transistors oraz jego solowego albumu pt. "Paszkwile".

Katowice 19.10.2025, g. 17:00
od 27.00 pln
Przypominamy bestsellerowy film z 2013 roku, który dokumentuje wystawę zorganizowaną przez The National Gallery w Londynie. Zaproponowała ona nowe spojrzenie na jednego z najbardziej zaskakujących i ciekawych artystów w historii – Johannesa Vermeera, autora Dziewczyny z perłą. Galeria Narodowa zdecydowała skupić się na relacji Vermeera z muzyką. Jest to jeden z najbardziej popularnych tematów malarstwa niderlandzkiego i wiele mówi – poprzez ukazanych modeli – o ówczesnym społeczeństwie.
Nowe badania, dokonane przy okazji tej wystawy, pokazały, jak zmieniająca się technika malarska i materiały wpływały na dzieła Vermeera. Narrator Tim Marlow wykracza poza ramy samej wystawy, by opowiedzieć historię życia Vermeera i przy okazji omówić szczegółowo wiele innych urzekających dzieł artysty. Dla widzów, których zachwycił film fabularny Dziewczyna z perłą z 2003 roku z udziałem Colina Firtha i Scarlett Johansson, to okazja do pogłębienia swojej fascynacji życiem i twórczością Vermeera.
Nowe badania, dokonane przy okazji tej wystawy, pokazały, jak zmieniająca się technika malarska i materiały wpływały na dzieła Vermeera. Narrator Tim Marlow wykracza poza ramy samej wystawy, by opowiedzieć historię życia Vermeera i przy okazji omówić szczegółowo wiele innych urzekających dzieł artysty. Dla widzów, których zachwycił film fabularny Dziewczyna z perłą z 2003 roku z udziałem Colina Firtha i Scarlett Johansson, to okazja do pogłębienia swojej fascynacji życiem i twórczością Vermeera.

Katowice 19.10.2025, g. 19:15
od 14.50 pln
Rok 1955, Nowy Jork. Prywatny detektyw Harry Angel (Mickey Rourke) przyjmuje intratne zlecenie od tajemniczego Louisa Cyphre’a (Robert De Niro). Jego zadaniem jest odnalezienie zaginionego przed wielu laty piosenkarza Johnny’ego Favorite’a. Śledztwo prowadzi głównego bohatera do Nowego Orleanu, w samo serce okultystycznych rytuałów, w skwar dusznego lata, w świat czarnego jazzu i zadymionych spelunek. Ścigany przez wizje, koszmary i ścielące się gęsto trupy Angel dotrze w końcu do przerażającej prawdy – a widz do niezapomnianego finału i jednego z najbardziej ikonicznych plot twistów w historii kina, nie tylko grozy.
Alan Parker (“Missisipi w ogniu”, “Midnight Express”, “Pink Floyd: The Wall”) w mistrzowski sposób łączy kryminał noir z horrorem satanistycznym, tworząc dzieło o niepodrabialnym klimacie. Frenetyczny i zmysłowy jak “Opętanie”, oniryczny i niepokojący jak “Zagubiona autostrada”, pogański i występny jak “Dziewiąte wrota”, a do tego błyskotliwy i zaskakujący jak “Memento” (które zresztą zainspirował) – “Harry’ego Angela” można porównywać do wielu tytułów, ale zawsze wymknie się klasyfikacjom. Podobnie jak kreujący w tym filmie być może najlepszą rolę w życiu, niepokorny Mickey Rourke, a także De Niro w chyba najbardziej ekscentrycznym ze swoich ekranowych wcieleń. Mroczny urok tego VHS-owego klasyka posiądzie dusze kolejnych fanów już w październiku dzięki rekonstrukcji cyfrowej w 4K.
Alan Parker (“Missisipi w ogniu”, “Midnight Express”, “Pink Floyd: The Wall”) w mistrzowski sposób łączy kryminał noir z horrorem satanistycznym, tworząc dzieło o niepodrabialnym klimacie. Frenetyczny i zmysłowy jak “Opętanie”, oniryczny i niepokojący jak “Zagubiona autostrada”, pogański i występny jak “Dziewiąte wrota”, a do tego błyskotliwy i zaskakujący jak “Memento” (które zresztą zainspirował) – “Harry’ego Angela” można porównywać do wielu tytułów, ale zawsze wymknie się klasyfikacjom. Podobnie jak kreujący w tym filmie być może najlepszą rolę w życiu, niepokorny Mickey Rourke, a także De Niro w chyba najbardziej ekscentrycznym ze swoich ekranowych wcieleń. Mroczny urok tego VHS-owego klasyka posiądzie dusze kolejnych fanów już w październiku dzięki rekonstrukcji cyfrowej w 4K.

Katowice 22.10.2025, g. 19:00
od 49.00 pln
Dorota Rasińska-Samoćko - pierwsza Polka w dwóch koronach.
Zdobycie wszystkich najwyższych szczytów Świata i kontynentów to wyczyn, którego nie dokonała żadna dziewczyna z naszego kraju.
Powiedzieć o Dorocie, że jest himalaistką to za mało. Pasjonatka podróży, żywioł, połączenie błyskotliwości i poczucia humoru. Event z taką osobą musi się udać bo mało kto potrafi tak trzymać w napięciu jak Ona. To prawdziwy film w akcji.
Jej opowieści działają lepiej niż kawa a widzowie nie chcą wyjść ze spotkań z Dorotą, która jest przykładem, że można swoje cele realizować na własnych zasadach i w dowolnym momencie życia.
W latach 2021 - 2025 Dorota zrealizowała ambitny projekt "Podwójna Korona", czyli zdobycie Korony Himalajów i Karakorum oraz Korony Ziemi. W zaledwie 3 miesiące 2022 roku weszła na 7 ośmiotysięczników bez teamów i sponsorów.
Dorota Rasińska-Samoćko jest DOPIERO 5 kobietą na świecie, która zdobyła Koronę Himalajów i Karakorum.
Rozmowę poprowadzi:
Alina Markiewicz - dziennikarka, niespokojny duch i koneserka podróży Od najmłodszych lat jej pasją były góry.
Zrealizowała kilka reportaży w Himalajach i poprowadziła niezliczoną ilość spotkań oraz rozmów z himalaistami. Zakochana w Dolomitach i Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Od niedawna pilotka śmigłowca R44, chętnie podziwiająca świat z góry.
Organizacja:
Anka Szostak-Gliklich - globtroterka, założycielka i prezeska Klubu Podróżnika „Świat Czeka”. Propaguje odpowiedzialny, zrównoważony styl podróżowania i aktywności sportowej. Uwielbia bikepackingi, trekkingi i nurkowanie.
Zdobycie wszystkich najwyższych szczytów Świata i kontynentów to wyczyn, którego nie dokonała żadna dziewczyna z naszego kraju.
Powiedzieć o Dorocie, że jest himalaistką to za mało. Pasjonatka podróży, żywioł, połączenie błyskotliwości i poczucia humoru. Event z taką osobą musi się udać bo mało kto potrafi tak trzymać w napięciu jak Ona. To prawdziwy film w akcji.
Jej opowieści działają lepiej niż kawa a widzowie nie chcą wyjść ze spotkań z Dorotą, która jest przykładem, że można swoje cele realizować na własnych zasadach i w dowolnym momencie życia.
W latach 2021 - 2025 Dorota zrealizowała ambitny projekt "Podwójna Korona", czyli zdobycie Korony Himalajów i Karakorum oraz Korony Ziemi. W zaledwie 3 miesiące 2022 roku weszła na 7 ośmiotysięczników bez teamów i sponsorów.
Dorota Rasińska-Samoćko jest DOPIERO 5 kobietą na świecie, która zdobyła Koronę Himalajów i Karakorum.
Rozmowę poprowadzi:
Alina Markiewicz - dziennikarka, niespokojny duch i koneserka podróży Od najmłodszych lat jej pasją były góry.
Zrealizowała kilka reportaży w Himalajach i poprowadziła niezliczoną ilość spotkań oraz rozmów z himalaistami. Zakochana w Dolomitach i Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Od niedawna pilotka śmigłowca R44, chętnie podziwiająca świat z góry.
Organizacja:
Anka Szostak-Gliklich - globtroterka, założycielka i prezeska Klubu Podróżnika „Świat Czeka”. Propaguje odpowiedzialny, zrównoważony styl podróżowania i aktywności sportowej. Uwielbia bikepackingi, trekkingi i nurkowanie.

Katowice 25.10.2025, g. 17:00
od 14.50 pln
Powrót nagrodzonego 5 Oscarami® arcydzieła Miloša Formana z okazji 50. rocznicy premiery
Są buntownicy. I jest McMurphy.
Rok 1963, Oregon. Do szpitala psychiatrycznego trafia Randle McMurphy (Jack Nicholson): cwaniak, nonkonformista i charyzmatyczny mąciwoda, który udaje chorobę psychiczną, by uniknąć więzienia. Wkrótce okazuje się, że instytucja pod nadzorem lodowatej siostry Ratched (Louise Fletcher) może być jeszcze bardziej opresyjna. Wraz z grupą przestraszonych pacjentów, McMurphy dokonuje w szpitalu cichej rewolucji.
Adaptacja słynnej powieści Kena Keseya to gorący krzyk sprzeciwu, porywające studium charakterów oraz genialna historia buntu, który jest nam potrzebny jak powietrze. Zdobywca 5 Oscarów – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i dla dwojga odtwórców głównych ról – „Lot nad kukułczym gniazdem” to jedno z arcydzieł amerykańskiego kina lat 70.: dekady, w której społeczny gniew rozpalał twórczą wyobraźnię najlepszych amerykańskich reżyserów. Dzięki oszałamiającemu sukcesowi „Lotu…” Miloš Forman, przybysz z Europy Wschodniej, trafił na hollywoodzki szczyt. Pozostał na nim do końca swojej kariery.
Zobaczcie Jacka Nicholsona w jego najlepszej roli i odwiedźcie pacjentów, którzy rzucają wyzwanie bezwzględnemu systemowi.
Są buntownicy. I jest McMurphy.
Rok 1963, Oregon. Do szpitala psychiatrycznego trafia Randle McMurphy (Jack Nicholson): cwaniak, nonkonformista i charyzmatyczny mąciwoda, który udaje chorobę psychiczną, by uniknąć więzienia. Wkrótce okazuje się, że instytucja pod nadzorem lodowatej siostry Ratched (Louise Fletcher) może być jeszcze bardziej opresyjna. Wraz z grupą przestraszonych pacjentów, McMurphy dokonuje w szpitalu cichej rewolucji.
Adaptacja słynnej powieści Kena Keseya to gorący krzyk sprzeciwu, porywające studium charakterów oraz genialna historia buntu, który jest nam potrzebny jak powietrze. Zdobywca 5 Oscarów – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i dla dwojga odtwórców głównych ról – „Lot nad kukułczym gniazdem” to jedno z arcydzieł amerykańskiego kina lat 70.: dekady, w której społeczny gniew rozpalał twórczą wyobraźnię najlepszych amerykańskich reżyserów. Dzięki oszałamiającemu sukcesowi „Lotu…” Miloš Forman, przybysz z Europy Wschodniej, trafił na hollywoodzki szczyt. Pozostał na nim do końca swojej kariery.
Zobaczcie Jacka Nicholsona w jego najlepszej roli i odwiedźcie pacjentów, którzy rzucają wyzwanie bezwzględnemu systemowi.

Katowice 26.10.2025, g. 17:30
od 27.00 pln
„Caravaggio: Na tropie arcydzieła” to trzymający w napięciu dokumentalny thriller o sztuce, obsesji i pościgu za arcydziełem. W centrum jego akcji znajduje się historia o cudownie odnalezionym dziele Caravaggia „Ecce Homo”.
W kwietniu 2021 roku dom aukcyjny Ansorena w Madrycie wystawił obraz zatytułowany „Ecce Homo” z ceną wywoławczą 1500 euro. Autor dzieła pozostawał nieznany – do czasu. W ciągu kilkunastu godzin eksperci z Hiszpanii i Włoch rozpoznali w nim zaginione dzieło Caravaggia, mistrza baroku. Obraz został natychmiast wycofany z aukcji, a eksperci, marszandzi i kolekcjonerzy ruszyli do gry, oferując zawrotne sumy. Jednak wkrótce pojawiły się również głosy kwestionujące autentyczność obrazu i uczciwość rzeczoznawców. Jak poznać prawdę, gdy w grę wchodzą duże pieniądze?
Zrealizowany z napięciem godnym kina sensacyjnego dokument Alvaro Longorii (producent filmu „Wszyscy wiedzą”) odsłania kulisy rynku sztuki, potęgi przypadku i fascynujących losów arcydzieł, które znikają i powracają jak duchy przeszłości. Jednocześnie zapoznaje widza z niezwykłym warsztatem i twórczością Caravaggia. Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610), wielki reformator malarstwa europejskiego, jest jedną z najbardziej tajemniczych i fascynujących postaci historii sztuki. Był bezkompromisowy zarówno w podejściu do sztuki, jak i życia. Zerwanie z idealizowaniem formy na rzecz naturalizmu i dramatyzmu, posługiwanie się mocnym światłocieniem, kontrastami barwnymi czy zbliżeniami oburzało zwolenników klasycznego stylu, jednocześnie inspirując młodych artystów z całej Europy. Ogromne zainteresowanie, jakim cieszy się do dziś, wynika nie tylko z jego przełomowej techniki, ale także burzliwego i obfitującego w skandale życia. Skazano go na śmierć za zabójstwo, aresztowano i osadzono w więzieniu za udział w pobiciu, sam też przeżył zamach na swoje życie z rąk nieustalonego sprawcy.
„Caravaggio: Na tropie arcydzieła” to gratka nie tylko dla fanów malarstwa barokowego, osób zainteresowanych kulisami działania rynku sztuki, ale także dla tych, którzy lubią soczyste kryminały o obrazach lub ich podróbkach, jak „Plan prawie doskonały”, „Koneser”, czy „Vinci”. Ten dokument ogląda się jak dobry thriller!
W kwietniu 2021 roku dom aukcyjny Ansorena w Madrycie wystawił obraz zatytułowany „Ecce Homo” z ceną wywoławczą 1500 euro. Autor dzieła pozostawał nieznany – do czasu. W ciągu kilkunastu godzin eksperci z Hiszpanii i Włoch rozpoznali w nim zaginione dzieło Caravaggia, mistrza baroku. Obraz został natychmiast wycofany z aukcji, a eksperci, marszandzi i kolekcjonerzy ruszyli do gry, oferując zawrotne sumy. Jednak wkrótce pojawiły się również głosy kwestionujące autentyczność obrazu i uczciwość rzeczoznawców. Jak poznać prawdę, gdy w grę wchodzą duże pieniądze?
Zrealizowany z napięciem godnym kina sensacyjnego dokument Alvaro Longorii (producent filmu „Wszyscy wiedzą”) odsłania kulisy rynku sztuki, potęgi przypadku i fascynujących losów arcydzieł, które znikają i powracają jak duchy przeszłości. Jednocześnie zapoznaje widza z niezwykłym warsztatem i twórczością Caravaggia. Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610), wielki reformator malarstwa europejskiego, jest jedną z najbardziej tajemniczych i fascynujących postaci historii sztuki. Był bezkompromisowy zarówno w podejściu do sztuki, jak i życia. Zerwanie z idealizowaniem formy na rzecz naturalizmu i dramatyzmu, posługiwanie się mocnym światłocieniem, kontrastami barwnymi czy zbliżeniami oburzało zwolenników klasycznego stylu, jednocześnie inspirując młodych artystów z całej Europy. Ogromne zainteresowanie, jakim cieszy się do dziś, wynika nie tylko z jego przełomowej techniki, ale także burzliwego i obfitującego w skandale życia. Skazano go na śmierć za zabójstwo, aresztowano i osadzono w więzieniu za udział w pobiciu, sam też przeżył zamach na swoje życie z rąk nieustalonego sprawcy.
„Caravaggio: Na tropie arcydzieła” to gratka nie tylko dla fanów malarstwa barokowego, osób zainteresowanych kulisami działania rynku sztuki, ale także dla tych, którzy lubią soczyste kryminały o obrazach lub ich podróbkach, jak „Plan prawie doskonały”, „Koneser”, czy „Vinci”. Ten dokument ogląda się jak dobry thriller!

Katowice 28.10.2025, g. 20:00
od 37.00 pln
"Depeche Mode: M" to kinowa podróż do serca relacji między meksykańską kulturą a śmiercią, wzbogacona niezapomnianymi występami Depeche Mode podczas ich trasy koncertowej Memento Mori w 2023 roku.
Film ten – stworzony i wyreżyserowany przez meksykańskiego reżysera i laureata wielu nagród Fernando Frías – zgłębia trzy wyprzedane co do miejsca koncerty zespołu w stolicy Meksyku, w których udział wzięło ponad 200 000 fanów. Materiały koncertowe łączą się z pełnymi interpretacji dodatkami i archiwalnymi treściami.
"Depeche Mode: M" oddaje cześć globalnemu wpływowi zespołu, jednocześnie analizując głębokie więzi pomiędzy muzyką, śmiertelnością i meksykańską tradycją – to punkt, w którym cierpienie, pamięć, radość i taniec łączą się ze sobą, tworząc coś wyjątkowo i pięknie ludzkiego.
Film ten – stworzony i wyreżyserowany przez meksykańskiego reżysera i laureata wielu nagród Fernando Frías – zgłębia trzy wyprzedane co do miejsca koncerty zespołu w stolicy Meksyku, w których udział wzięło ponad 200 000 fanów. Materiały koncertowe łączą się z pełnymi interpretacji dodatkami i archiwalnymi treściami.
"Depeche Mode: M" oddaje cześć globalnemu wpływowi zespołu, jednocześnie analizując głębokie więzi pomiędzy muzyką, śmiertelnością i meksykańską tradycją – to punkt, w którym cierpienie, pamięć, radość i taniec łączą się ze sobą, tworząc coś wyjątkowo i pięknie ludzkiego.

Katowice 29.10.2025, g. 19:00
od 14.50 pln
Jednym z najważniejszych osiągnięć czechosłowackiej Nowej Fali jest ten nietuzinkowy, groteskowy moralitet. Surrealistyczna, niepodobna do innych opowieść o parze młodych kobiet, które postanawiają być tak zepsute, jak otaczający je świat. Zjadliwa wypowiedź o konformizmie, drobnomieszczańskiej ograniczoności i granicach beztroski ma w rezultacie ponadczasowy charakter. Dla bohaterek, bunt jest jedynym sposobem na zaistnienie w męskim świecie. Ich wywrotowe zachowanie nie tworzy żadnych realnych wartości, nawiązują przelotne relacje i chowają się za pozami.
Partner projekcji CZESKIE CENTRUM WARSZAWA.
---------------------------
LEKCJE FILMOWE
czyli obrazy wyjątkowe
Istnieje szalona teoria, że odbiór dzieła sztuki powinien trwać tyle czasu, ile autor poświęcił na jego tworzenie. W ramach Lekcji Filmowych nie porywamy się na takie przedsięwzięcie, ale proponujemy rzetelny namysł nad obrazami, które zasługują na
szczególną uwagę. Ze względu na ich rangę artystyczną, kulturowy kontekst, osobę twórcy, bądź uniwersalny wymiar. Sztuka filmowa, z natury efemeryczna, krucha, podległa modom, kaprysom rynku i ekonomii, posiada jednak wyjątkowy kapitał. Jest nim fenomen odbioru kina, fenomen filmowej publiczności – „kino jest sztuką
masową, ale odbiorca jest zawsze jednostkowy”. Reakcje odbiorcze, miłość, bądź nuda, niezrozumienie, bądź kultowy odbiór – to zmienne kulturowe. Proponując uczestnictwo w Lekcjach Filmowych stawiamy Państwa w pozycji najwyższej instancji (od której zależy dalszy żywot dzieł) - twarzą w twarz z Obrazami Wyjątkowymi.
Do świata filmowych arcydzieł przed każdym seansem wprowadzą Państwa autorzy cyklu - filmoznawcy: dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.
Partner projekcji CZESKIE CENTRUM WARSZAWA.
---------------------------
LEKCJE FILMOWE
czyli obrazy wyjątkowe
Istnieje szalona teoria, że odbiór dzieła sztuki powinien trwać tyle czasu, ile autor poświęcił na jego tworzenie. W ramach Lekcji Filmowych nie porywamy się na takie przedsięwzięcie, ale proponujemy rzetelny namysł nad obrazami, które zasługują na
szczególną uwagę. Ze względu na ich rangę artystyczną, kulturowy kontekst, osobę twórcy, bądź uniwersalny wymiar. Sztuka filmowa, z natury efemeryczna, krucha, podległa modom, kaprysom rynku i ekonomii, posiada jednak wyjątkowy kapitał. Jest nim fenomen odbioru kina, fenomen filmowej publiczności – „kino jest sztuką
masową, ale odbiorca jest zawsze jednostkowy”. Reakcje odbiorcze, miłość, bądź nuda, niezrozumienie, bądź kultowy odbiór – to zmienne kulturowe. Proponując uczestnictwo w Lekcjach Filmowych stawiamy Państwa w pozycji najwyższej instancji (od której zależy dalszy żywot dzieł) - twarzą w twarz z Obrazami Wyjątkowymi.
Do świata filmowych arcydzieł przed każdym seansem wprowadzą Państwa autorzy cyklu - filmoznawcy: dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.

Katowice 30.10.2025, g. 20:00
od 37.00 pln
"Depeche Mode: M" to kinowa podróż do serca relacji między meksykańską kulturą a śmiercią, wzbogacona niezapomnianymi występami Depeche Mode podczas ich trasy koncertowej Memento Mori w 2023 roku.
Film ten – stworzony i wyreżyserowany przez meksykańskiego reżysera i laureata wielu nagród Fernando Frías – zgłębia trzy wyprzedane co do miejsca koncerty zespołu w stolicy Meksyku, w których udział wzięło ponad 200 000 fanów. Materiały koncertowe łączą się z pełnymi interpretacji dodatkami i archiwalnymi treściami.
"Depeche Mode: M" oddaje cześć globalnemu wpływowi zespołu, jednocześnie analizując głębokie więzi pomiędzy muzyką, śmiertelnością i meksykańską tradycją – to punkt, w którym cierpienie, pamięć, radość i taniec łączą się ze sobą, tworząc coś wyjątkowo i pięknie ludzkiego.
Film ten – stworzony i wyreżyserowany przez meksykańskiego reżysera i laureata wielu nagród Fernando Frías – zgłębia trzy wyprzedane co do miejsca koncerty zespołu w stolicy Meksyku, w których udział wzięło ponad 200 000 fanów. Materiały koncertowe łączą się z pełnymi interpretacji dodatkami i archiwalnymi treściami.
"Depeche Mode: M" oddaje cześć globalnemu wpływowi zespołu, jednocześnie analizując głębokie więzi pomiędzy muzyką, śmiertelnością i meksykańską tradycją – to punkt, w którym cierpienie, pamięć, radość i taniec łączą się ze sobą, tworząc coś wyjątkowo i pięknie ludzkiego.
Katowice 07.10.2025, g. 19:00
Katowice 09.10.2025, g. 17:00
Katowice 12.10.2025, g. 19:00
Katowice 19.10.2025, g. 17:00