
Ars Independent Festival 2025: Lighthouse
Dramat | Horror | 110 min
Wstęp do filmu: Sara Nowicka
Wyspa u wybrzeży XIX-wiecznej Nowej Anglii. Dwóch, zdanych na siebie latarników pogrąża się w samotności i szaleństwie. Jeden z najbardziej gęstych, intensywnych i niepokojących filmów ostatnich lat. Rozpięte między onirycznym slow cinema w kluczu Szwedzkiej Szkoły a surrealistyczną psychodelą „Sieci popołudnia” Mai Deren wizualne arcydzieło z mnóstwem intertekstualnych odniesień – od mitologii po historię kina.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film
czytaj więcej
Wyspa u wybrzeży XIX-wiecznej Nowej Anglii. Dwóch, zdanych na siebie latarników pogrąża się w samotności i szaleństwie. Jeden z najbardziej gęstych, intensywnych i niepokojących filmów ostatnich lat. Rozpięte między onirycznym slow cinema w kluczu Szwedzkiej Szkoły a surrealistyczną psychodelą „Sieci popołudnia” Mai Deren wizualne arcydzieło z mnóstwem intertekstualnych odniesień – od mitologii po historię kina.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film
Daty i godziny wydarzeń
Piątek
2025-10-10
2025-10-10

Ars Independent Festival 2025: Lighthouse
Dramat | Horror | 110 min
Wstęp do filmu: Sara Nowicka
Wyspa u wybrzeży XIX-wiecznej Nowej Anglii. Dwóch, zdanych na siebie latarników pogrąża się w samotności i szaleństwie. Jeden z najbardziej gęstych, intensywnych i niepokojących filmów ostatnich lat. Rozpięte między onirycznym slow cinema w kluczu Szwedzkiej Szkoły a surrealistyczną psychodelą „Sieci popołudnia” Mai Deren wizualne arcydzieło z mnóstwem intertekstualnych odniesień – od mitologii po historię kina.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film
czytaj więcej
Wyspa u wybrzeży XIX-wiecznej Nowej Anglii. Dwóch, zdanych na siebie latarników pogrąża się w samotności i szaleństwie. Jeden z najbardziej gęstych, intensywnych i niepokojących filmów ostatnich lat. Rozpięte między onirycznym slow cinema w kluczu Szwedzkiej Szkoły a surrealistyczną psychodelą „Sieci popołudnia” Mai Deren wizualne arcydzieło z mnóstwem intertekstualnych odniesień – od mitologii po historię kina.
_______________________________
ROBERT EGGERS. RETRO|per|SPEKTYWA
Amerykański wizjoner stylowej grozy, bez kompleksów składający hołd europejskim klasykom kina. Rozmiłowany w przeszłości esteta, który nie boi się balansować na granicy filmowej przesady i dobrego smaku. Nigdy jednak nie wypada z formy ani nie traci twórczej dyscypliny; z niezwykłym wyczuciem obrazu i dźwięku buduje klimat filmowej opowieści.
Bada granice szaleństwa i samotności. Szuka utraconych więzi z naturą w ich najbardziej pierwotnych przejawach. Zagląda w oczy zającom i mewom, podąża za czarnym kozłem w głąb ciemnego lasu. Zamienia ludzi w dzikie psy, topi zdrowe zmysły w rozszalałych falach oceanu.
Snując upiorne bajki i przywołując mity, opowiada w istocie historie na wskroś współczesne: dramaty rodzin we wnętrzach, szekspirowskie tragedie, przypowieści o inicjacji i dorastaniu. Jego filmowe sny budzą lęki przed tym, co w nas ukryte. Miesza dobro ze złem. Rozgrzebuje nasiąkniętą krwią ziemię i wyciąga na powierzchnię to, co chcielibyśmy zasypać, zakopać i zapomnieć. W przeszłości szuka prawdy, w historii – uniwersalnego sensu. Światło go oślepia, w mroku znajduje ukojenie.
Zestaw trzech pierwszych pełnometrażowych fabuł Roberta Eggersa uzupełnimy seansem specjalnym „Wilczycy” – polskiego horroru łączącego amerykańskiego twórcę z... Górnym Śląskiem.
Kurator: Instytucja Filmowa Silesia Film
Daty i godziny wydarzeń
Piątek
2025-10-10
2025-10-10
Dojazd
Kino Teatr Rialto
ul. Św. Jana 24, 40-012 Katowice