Katowice 02.12.2025, g. 19:00
od 14.50 pln
Swingujący Londyn końca lat sześćdziesiątych. Nastoletni Mike rozpoczyna swoją pierwszą pracę w miejskiej łaźni, w której poznaje starszą o kilka lat Susan. Zauroczony kobietą chłopak zaczyna zabiegać o jej względy. Poddając się całkowicie urokowi Susan, nie dostrzega prowadzonej przez nią gry.
To drugi anglojęzyczny i trzeci zrealizowany za granicą film w dorobku Jerzego Skolimowskiego. Dzieło polskiego reżysera zyskało uznanie krytyki, a dziś w wielu kręgach uznawane jest za film kultowy.
---------------------------
LEKCJE FILMOWE
czyli obrazy wyjątkowe
Istnieje szalona teoria, że odbiór dzieła sztuki powinien trwać tyle czasu, ile autor poświęcił na jego tworzenie. W ramach Lekcji Filmowych nie porywamy się na takie przedsięwzięcie, ale proponujemy rzetelny namysł nad obrazami, które zasługują na
szczególną uwagę. Ze względu na ich rangę artystyczną, kulturowy kontekst, osobę twórcy, bądź uniwersalny wymiar. Sztuka filmowa, z natury efemeryczna, krucha, podległa modom, kaprysom rynku i ekonomii, posiada jednak wyjątkowy kapitał. Jest nim fenomen odbioru kina, fenomen filmowej publiczności – „kino jest sztuką
masową, ale odbiorca jest zawsze jednostkowy”. Reakcje odbiorcze, miłość, bądź nuda, niezrozumienie, bądź kultowy odbiór – to zmienne kulturowe. Proponując uczestnictwo w Lekcjach Filmowych stawiamy Państwa w pozycji najwyższej instancji (od której zależy dalszy żywot dzieł) - twarzą w twarz z Obrazami Wyjątkowymi.
Do świata filmowych arcydzieł przed każdym seansem wprowadzą Państwa autorzy cyklu - filmoznawcy: dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.
To drugi anglojęzyczny i trzeci zrealizowany za granicą film w dorobku Jerzego Skolimowskiego. Dzieło polskiego reżysera zyskało uznanie krytyki, a dziś w wielu kręgach uznawane jest za film kultowy.
---------------------------
LEKCJE FILMOWE
czyli obrazy wyjątkowe
Istnieje szalona teoria, że odbiór dzieła sztuki powinien trwać tyle czasu, ile autor poświęcił na jego tworzenie. W ramach Lekcji Filmowych nie porywamy się na takie przedsięwzięcie, ale proponujemy rzetelny namysł nad obrazami, które zasługują na
szczególną uwagę. Ze względu na ich rangę artystyczną, kulturowy kontekst, osobę twórcy, bądź uniwersalny wymiar. Sztuka filmowa, z natury efemeryczna, krucha, podległa modom, kaprysom rynku i ekonomii, posiada jednak wyjątkowy kapitał. Jest nim fenomen odbioru kina, fenomen filmowej publiczności – „kino jest sztuką
masową, ale odbiorca jest zawsze jednostkowy”. Reakcje odbiorcze, miłość, bądź nuda, niezrozumienie, bądź kultowy odbiór – to zmienne kulturowe. Proponując uczestnictwo w Lekcjach Filmowych stawiamy Państwa w pozycji najwyższej instancji (od której zależy dalszy żywot dzieł) - twarzą w twarz z Obrazami Wyjątkowymi.
Do świata filmowych arcydzieł przed każdym seansem wprowadzą Państwa autorzy cyklu - filmoznawcy: dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.
Katowice 03.12.2025, g. 19:00
od 43.00 pln
W pierwszym tygodniu grudnia zapraszamy do udziału w wyjątkowym wydarzeniu:
"Nowa fala & Do utraty tchu: Podwójny pokaz specjalny z okazji urodzin Godarda".
W ramach wydarzenia pokażemy dwa niezwykłe tytuły:
Nowa fala, reż. R. Linklater, Francja, USA, 2025, 105 min
Najnowszy film Richarda Linklatera z konkursu głównego Cannes 2025. Hołd dla ducha francuskiej Nowej Fali i portret Godarda w akcie tworzenia. Film będą Państwo mogli zobaczyć przedpremierowo.
Pokazywane w konkursie festiwalu w Cannes najnowsze dzieło Richarda Linklatera to energetyczna i błyskotliwa podróż do czasów narodzin francuskiej Nowej Fali. Reżyser, jeden z najważniejszych twórców amerykańskiego kina niezależnego, składa hołd Godardowi i całemu pokoleniu artystów, którzy odmienili oblicze światowego kina. „Nowa fala” to film o pasji, wolności twórczej i odwadze marzenia inaczej. Z niezwykłą lekkością i humorem pokazuje artystę w momencie, gdy rodzi się dzieło, a kino staje się przestrzenią buntu i młodzieńczej energii.
Do utraty tchu, reż. J-L. Goddard, Francja, 1960, 90 min
Debiut Jean-Luca Godarda, film który rozpoczął współczesne kino. Odrestaurowana wersja 4K.
Elektryzujący, nonszalancki i pełen nieposkromionej energii legendarny debiut Jean-Luca Godarda. Film, od którego na dobre zaczęło się współczesne kino. Zrywając z konwencjami i proponując własną, dynamiczną estetykę, Do utraty tchu utorowało drogę wszystkim późniejszym „nowym falom” oraz w podniecający sposób połączyło miłość do amerykańskiej kultury z paryską kinofilią i duchem młodości. Historia gangstera (Jean-Paul Belmondo) i jego amerykańskiej dziewczyny (Jean Seberg) to ekscytująca zabawa gatunkami oraz buńczuczna deklaracja twórcy, który zdaje się mówić: „Nazywam się Godard i na waszych oczach zmieniam to, co wszyscy kochamy najbardziej: KINO”.
Chcemy z Państwem wspólnie celebrować ducha młodości, francuskości i Nowej Fali, która 65 lat temu raz na zawsze zmieniła światowe kino. A to wszystko z okazji rocznicy urodzin Jean-Luca Godarda, które przypadają na 3 grudnia.
Jeden bilet = dwa filmy (double feature)
Celebracja francuskiej Nowej Fali, 130-lecia kina, urodzin Godarda a także Mikołajek.
Dlaczego obchodzimy w tym roku urodziny Godarda i pokazujemy oba filmy?
Richard Linklater, jeden z najważniejszych amerykańskich reżyserów kina niezależnego, poświęcił swój nowy film realizacji "Do utraty tchu" – ikonicznego, kluczowego dzieła francuskiej Nowe Fali, które inspiruje kolejne pokolenia twórców i widzów. Grudniowymi pokazami, które będą miały miejsce ponad pół roku przed oficjalnymi kinowymi premierami "Nowej fali" oraz "Do utraty tchu" po rekonstrukcji cyfrowej, chcemy uhonorować zmarłego niedawno Godarda, czyli nestora kina niezależnego i tworzonego poza systemem.
Kinofilskie Mikołajki: bilety na seanse obu filmów, uosabiających niesłabnącą miłość do kina, można podarować bliskim osobom – sprezentować im bilet wstępu do artystycznego, nowofalowego Paryża przełomu lat 50. i 60.
W grudniu obchodzimy też 130. rocznicę urodzin kina, które narodziło się we Francji w 1895 roku dzięki wynalazkowi braci Lumière. Nowofalowy pokaz podwójny ożywia klimat złotej ery kinofilii i składa hołd sile francuskiej kultury.
"Nowa fala & Do utraty tchu: Podwójny pokaz specjalny z okazji urodzin Godarda".
W ramach wydarzenia pokażemy dwa niezwykłe tytuły:
Nowa fala, reż. R. Linklater, Francja, USA, 2025, 105 min
Najnowszy film Richarda Linklatera z konkursu głównego Cannes 2025. Hołd dla ducha francuskiej Nowej Fali i portret Godarda w akcie tworzenia. Film będą Państwo mogli zobaczyć przedpremierowo.
Pokazywane w konkursie festiwalu w Cannes najnowsze dzieło Richarda Linklatera to energetyczna i błyskotliwa podróż do czasów narodzin francuskiej Nowej Fali. Reżyser, jeden z najważniejszych twórców amerykańskiego kina niezależnego, składa hołd Godardowi i całemu pokoleniu artystów, którzy odmienili oblicze światowego kina. „Nowa fala” to film o pasji, wolności twórczej i odwadze marzenia inaczej. Z niezwykłą lekkością i humorem pokazuje artystę w momencie, gdy rodzi się dzieło, a kino staje się przestrzenią buntu i młodzieńczej energii.
Do utraty tchu, reż. J-L. Goddard, Francja, 1960, 90 min
Debiut Jean-Luca Godarda, film który rozpoczął współczesne kino. Odrestaurowana wersja 4K.
Elektryzujący, nonszalancki i pełen nieposkromionej energii legendarny debiut Jean-Luca Godarda. Film, od którego na dobre zaczęło się współczesne kino. Zrywając z konwencjami i proponując własną, dynamiczną estetykę, Do utraty tchu utorowało drogę wszystkim późniejszym „nowym falom” oraz w podniecający sposób połączyło miłość do amerykańskiej kultury z paryską kinofilią i duchem młodości. Historia gangstera (Jean-Paul Belmondo) i jego amerykańskiej dziewczyny (Jean Seberg) to ekscytująca zabawa gatunkami oraz buńczuczna deklaracja twórcy, który zdaje się mówić: „Nazywam się Godard i na waszych oczach zmieniam to, co wszyscy kochamy najbardziej: KINO”.
Chcemy z Państwem wspólnie celebrować ducha młodości, francuskości i Nowej Fali, która 65 lat temu raz na zawsze zmieniła światowe kino. A to wszystko z okazji rocznicy urodzin Jean-Luca Godarda, które przypadają na 3 grudnia.
Jeden bilet = dwa filmy (double feature)
Celebracja francuskiej Nowej Fali, 130-lecia kina, urodzin Godarda a także Mikołajek.
Dlaczego obchodzimy w tym roku urodziny Godarda i pokazujemy oba filmy?
Richard Linklater, jeden z najważniejszych amerykańskich reżyserów kina niezależnego, poświęcił swój nowy film realizacji "Do utraty tchu" – ikonicznego, kluczowego dzieła francuskiej Nowe Fali, które inspiruje kolejne pokolenia twórców i widzów. Grudniowymi pokazami, które będą miały miejsce ponad pół roku przed oficjalnymi kinowymi premierami "Nowej fali" oraz "Do utraty tchu" po rekonstrukcji cyfrowej, chcemy uhonorować zmarłego niedawno Godarda, czyli nestora kina niezależnego i tworzonego poza systemem.
Kinofilskie Mikołajki: bilety na seanse obu filmów, uosabiających niesłabnącą miłość do kina, można podarować bliskim osobom – sprezentować im bilet wstępu do artystycznego, nowofalowego Paryża przełomu lat 50. i 60.
W grudniu obchodzimy też 130. rocznicę urodzin kina, które narodziło się we Francji w 1895 roku dzięki wynalazkowi braci Lumière. Nowofalowy pokaz podwójny ożywia klimat złotej ery kinofilii i składa hołd sile francuskiej kultury.
Katowice 04.12.2025, g. 19:00
od 20.00 pln
Przed seansem rozmowa doktor Ewy Fiuk i profesora Andrzeja Gwoździa
Leni Riefenstahl była geniuszką kina w służbie nazistowskiej propagandy. Kontrowersyjna aktorka, a później reżyserka, pozostaje przedmiotem fascynacji i debaty na temat tego, czy jej talent można oddzielić od politycznych poglądów. Riefenstahl była słynną tancerką i aktorką lat 20. XX wieku. Przyciągnęła uwagę Adolfa Hitlera filmem o górach „Błękitne światło”, który wyreżyserowała, wyprodukowała na podstawie własnego scenariusza oraz sama w nim zagrała. Propagandowy „Triumf woli”, opowiadający o wiecu partii nazistowskiej w Norymberdze w 1934 roku, sprawił, że stała się najwybitniejszą reżyserką III Rzeszy. Dzięki filmowi „Olimpiada”, opowiadającemu o letnich igrzyskach olimpijskich w Berlinie w 1936 roku, zyskała światową sławę.
Historia życia Leni Riefenstahl oraz wpływu, jaki wywarła na niemiecką kulturę i społeczeństwo, jest kluczem do zrozumienia mechanizmów manipulacji, z którymi obecnie ponownie się borykamy. Filmowa analiza jej dziedzictwa i popularności po II wojnie światowej jest jednak czymś więcej niż tylko kulturowo-historycznym ćwiczeniem. Odszyfrowanie jej twórczości oznacza odsłonięcie i zrozumienie istoty propagandy filmowej, co jest niezwykle ważne w świetle jej obecnego odradzania się. Film jest próbą osiągnięcia tego, czego nie udało się dotychczas żadnemu filmowi o Riefenstahl – przedstawienia psychologicznego portretu artystki. Za jego pośrednictwem odsłania się to, co reżyser nazywa „uwodzicielską naturą faszyzmu”.
Leni Riefenstahl była geniuszką kina w służbie nazistowskiej propagandy. Kontrowersyjna aktorka, a później reżyserka, pozostaje przedmiotem fascynacji i debaty na temat tego, czy jej talent można oddzielić od politycznych poglądów. Riefenstahl była słynną tancerką i aktorką lat 20. XX wieku. Przyciągnęła uwagę Adolfa Hitlera filmem o górach „Błękitne światło”, który wyreżyserowała, wyprodukowała na podstawie własnego scenariusza oraz sama w nim zagrała. Propagandowy „Triumf woli”, opowiadający o wiecu partii nazistowskiej w Norymberdze w 1934 roku, sprawił, że stała się najwybitniejszą reżyserką III Rzeszy. Dzięki filmowi „Olimpiada”, opowiadającemu o letnich igrzyskach olimpijskich w Berlinie w 1936 roku, zyskała światową sławę.
Historia życia Leni Riefenstahl oraz wpływu, jaki wywarła na niemiecką kulturę i społeczeństwo, jest kluczem do zrozumienia mechanizmów manipulacji, z którymi obecnie ponownie się borykamy. Filmowa analiza jej dziedzictwa i popularności po II wojnie światowej jest jednak czymś więcej niż tylko kulturowo-historycznym ćwiczeniem. Odszyfrowanie jej twórczości oznacza odsłonięcie i zrozumienie istoty propagandy filmowej, co jest niezwykle ważne w świetle jej obecnego odradzania się. Film jest próbą osiągnięcia tego, czego nie udało się dotychczas żadnemu filmowi o Riefenstahl – przedstawienia psychologicznego portretu artystki. Za jego pośrednictwem odsłania się to, co reżyser nazywa „uwodzicielską naturą faszyzmu”.
Katowice 07.12.2025, g. 17:00
od 27.00 pln
Ta głośna wystawa w Royal Academy of Arts była pierwszą w historii tak pełną retrospektywą poświęconą sztuce portretowej Édouarda Maneta. W Londynie zgromadzono z tej okazji prace malarza z muzeów i kolekcji prywatnych z całej Europy, Azji i USA. Portrety Maneta nigdy nie zostały zbadane i zaprezentowane w formie monograficznej wystawy, mimo że stanowią około połowy jego twórczości. Artysta malował wizerunki członków rodziny, przyjaciół, znanych literatów, działaczy politycznych i inne sławy tamtych czasów, portretując tym samym nie tylko zamawiających, ale i ówczesne społeczeństwo. Wystawa składała się z ponad 50 prac; w tym portretów najmożniejszego mecenasa malarza, jego żony Suzanne Leenhoff, luminarzy literatury: Antonina Prousta, Émila Zoli i Stéphane’a Mallarmé. Portretowani często pojawiają się w trakcie wykonywania czynności z życia codziennego, co wskazuje na nowoczesne myślenie Maneta o portrecie pod wpływem fotografii portretowej. Film ukazuje także zakulisowe przygotowania do prezentacji wystawy, które normalnie pozostają niewidoczne dla publiczności, a także ciekawostki z życia Maneta i XIX-wiecznego Paryża.
Katowice 09.12.2025, g. 20:15
od 14.50 pln
Jednym z najważniejszych osiągnięć czechosłowackiej Nowej Fali jest ten nietuzinkowy, groteskowy moralitet. Surrealistyczna, niepodobna do innych opowieść o parze młodych kobiet, które postanawiają być tak zepsute, jak otaczający je świat. Zjadliwa wypowiedź o konformizmie, drobnomieszczańskiej ograniczoności i granicach beztroski ma w rezultacie ponadczasowy charakter. Dla bohaterek, bunt jest jedynym sposobem na zaistnienie w męskim świecie. Ich wywrotowe zachowanie nie tworzy żadnych realnych wartości, nawiązują przelotne relacje i chowają się za pozami.
Partner projekcji CZESKIE CENTRUM WARSZAWA.
Partner projekcji CZESKIE CENTRUM WARSZAWA.
Katowice 12.12.2025, g. 19:00
od 14.50 pln
Są ścieżki, które wybieramy sami i takie, na które rzuca nas los. O jednych i drugich opowiemy podczas tego wyjątkowego wieczoru!
Gutek Film we współpracy z Kinoteatrem Rialto oraz Stowarzyszeniem Twórcze Horyzonty zapraszają na spotkanie z człowiekiem, który o pokonywaniu dróg wie wszystko.
Naszym gościem będzie Łukasz Supergan – podróżnik, alpinista, laureat Nagrody Magellana dla „Podróżnika Roku”. Łukasz opowie o szlakach, które zaprowadziły go w niezwykłe miejsca i o sile, jaką daje wędrówka.
Prelekcję naszego gościa poprzedzi przedpremierowy pokaz filmu „Ścieżki życia” (w rolach głównych Gillian Anderson i Jason Isaacs).
To inspirowana faktami, podnosząca na duchu historia małżeństwa, które po utracie majątku życia wyrusza na 1000-kilometrowy szlak wzdłuż wybrzeża Anglii. To opowieść o tym, że nawet z największego kryzysu można wyjść silniejszym – jeśli tylko idzie się razem.
Przygotujcie się na wieczór pełen inspirujących opowieści o sile ludzkiego ducha i... uzdrawiającej mocy chodzenia.
Łukasz Supergan
Alpinista, polarnik, lider wypraw, autor. Ma na koncie trawers Grenlandii, zimowy trawers Islandii, przejście irańskiego łańcucha Zagrosu, pierwsze samotne przejście Łuku Karpat, przeszedł całość Alp i Pirenejów. Ma na koncie ponad 25 tysięcy kilometrów szlakami długodystansowymi na trzech kontynentach, w Arktyce i na pustyniach. Stawał na wierzchołkach Himalajów, Karakorum, Azji Centralnej i Andów. Autor 6 książek, w tym przewodników po polskich i europejskich szlakach długodystansowych, laureat Nagrody Magellana jako „Podróżnik Roku”, dwukrotnie wyróżniony na gdyńskich Kolosach.
Gutek Film we współpracy z Kinoteatrem Rialto oraz Stowarzyszeniem Twórcze Horyzonty zapraszają na spotkanie z człowiekiem, który o pokonywaniu dróg wie wszystko.
Naszym gościem będzie Łukasz Supergan – podróżnik, alpinista, laureat Nagrody Magellana dla „Podróżnika Roku”. Łukasz opowie o szlakach, które zaprowadziły go w niezwykłe miejsca i o sile, jaką daje wędrówka.
Prelekcję naszego gościa poprzedzi przedpremierowy pokaz filmu „Ścieżki życia” (w rolach głównych Gillian Anderson i Jason Isaacs).
To inspirowana faktami, podnosząca na duchu historia małżeństwa, które po utracie majątku życia wyrusza na 1000-kilometrowy szlak wzdłuż wybrzeża Anglii. To opowieść o tym, że nawet z największego kryzysu można wyjść silniejszym – jeśli tylko idzie się razem.
Przygotujcie się na wieczór pełen inspirujących opowieści o sile ludzkiego ducha i... uzdrawiającej mocy chodzenia.
Łukasz Supergan
Alpinista, polarnik, lider wypraw, autor. Ma na koncie trawers Grenlandii, zimowy trawers Islandii, przejście irańskiego łańcucha Zagrosu, pierwsze samotne przejście Łuku Karpat, przeszedł całość Alp i Pirenejów. Ma na koncie ponad 25 tysięcy kilometrów szlakami długodystansowymi na trzech kontynentach, w Arktyce i na pustyniach. Stawał na wierzchołkach Himalajów, Karakorum, Azji Centralnej i Andów. Autor 6 książek, w tym przewodników po polskich i europejskich szlakach długodystansowych, laureat Nagrody Magellana jako „Podróżnik Roku”, dwukrotnie wyróżniony na gdyńskich Kolosach.
Katowice 28.12.2025, g. 17:00
od 27.00 pln
UWAGA! Projekcja 28.12. w wersji z wgranym lektorem.
Diego Velázquez – mistrz pełnego przepychu baroku, który na obrazach nie bał się pustki, osobisty malarz króla, który portretował lud, artysta zajmujący wysokie stanowiska w królewskiej administracji, autor jednych z najbardziej zagadkowych dzieł w historii sztuki. A przede wszystkim prekursor nowoczesnego malarstwa. Jego dzieła budziły zachwyt Édouarda Maneta, Pabla Picassa, Francisa Bacona czy Salvadora Dalego. Ten ostatni z autoportretów idola pożyczył nawet charakterystyczne wąsy, które stały się jego znakiem rozpoznawczym. „Velázquez i jego tajemnica” dowodzi wpływu, jaki Velázquez wywarł na wiele pokoleń twórców, przybliża pełną ukrytych znaczeń twórczość Hiszpana, próbuje zbliżyć się do tajemnicy jego geniuszu.
Prace tego najważniejszego – obok Caravaggia i Goi – europejskiego malarza znajdują się w najwspanialszych światowych kolekcjach. Wraz z twórcami filmu „Velázquez i jego tajemnica” przemierzamy więc sale Musée d'Orsay, Prado, Metropolitan Museum of Art, a kuratorzy, artyści, konserwatorzy, historycy objaśniają fenomen artysty. W centrum tej opowieści znajdują się słynne „Panny dworskie", obraz, który zachwyca niezwykłą perspektywą, kunsztowną kompozycją, fenomenalną techniką i po dziś dzień wymyka się interpretacjom. Wielu wciąż poszukuje tego, co zobaczył Velázquez – tak o zagadkowym arcydziele mówią twórcy filmu.
Ale „Velázquez i jego tajemnica” to nie tylko dzieła i eksperci, ale także wydobyte z telewizyjnych archiwów unikatowe, zaskakujące nagrania, w których o namiętności do Velázqueza opowiadają m.in. Dali, Bacon czy filozof Michel Foucault. Jednym z bohaterów dokumentu jest także Julian Schnabel. I dla każdego z nich Hiszpan pozostawał artystą na wskroś współczesnym.
Diego Velázquez – mistrz pełnego przepychu baroku, który na obrazach nie bał się pustki, osobisty malarz króla, który portretował lud, artysta zajmujący wysokie stanowiska w królewskiej administracji, autor jednych z najbardziej zagadkowych dzieł w historii sztuki. A przede wszystkim prekursor nowoczesnego malarstwa. Jego dzieła budziły zachwyt Édouarda Maneta, Pabla Picassa, Francisa Bacona czy Salvadora Dalego. Ten ostatni z autoportretów idola pożyczył nawet charakterystyczne wąsy, które stały się jego znakiem rozpoznawczym. „Velázquez i jego tajemnica” dowodzi wpływu, jaki Velázquez wywarł na wiele pokoleń twórców, przybliża pełną ukrytych znaczeń twórczość Hiszpana, próbuje zbliżyć się do tajemnicy jego geniuszu.
Prace tego najważniejszego – obok Caravaggia i Goi – europejskiego malarza znajdują się w najwspanialszych światowych kolekcjach. Wraz z twórcami filmu „Velázquez i jego tajemnica” przemierzamy więc sale Musée d'Orsay, Prado, Metropolitan Museum of Art, a kuratorzy, artyści, konserwatorzy, historycy objaśniają fenomen artysty. W centrum tej opowieści znajdują się słynne „Panny dworskie", obraz, który zachwyca niezwykłą perspektywą, kunsztowną kompozycją, fenomenalną techniką i po dziś dzień wymyka się interpretacjom. Wielu wciąż poszukuje tego, co zobaczył Velázquez – tak o zagadkowym arcydziele mówią twórcy filmu.
Ale „Velázquez i jego tajemnica” to nie tylko dzieła i eksperci, ale także wydobyte z telewizyjnych archiwów unikatowe, zaskakujące nagrania, w których o namiętności do Velázqueza opowiadają m.in. Dali, Bacon czy filozof Michel Foucault. Jednym z bohaterów dokumentu jest także Julian Schnabel. I dla każdego z nich Hiszpan pozostawał artystą na wskroś współczesnym.
Katowice 31.12.2025, g. 20:00
od 273.00 pln
Vive le cinéma!
Czy mogą sobie Państwo wyobrazić świat bez kina, ba - wręcz bez filmów?
Zaledwie 130 lat mija od pamiętnego 28 grudnia 1895 roku, kiedy to w Paryżu odbył się pierwszy publiczny pokaz filmowy. Bracia Lumière – August i Louis – zaledwie 35-osobowej publiczności zaprezentowali kilka krótkich filmów, co symbolicznie wyznacza początek kinematografii.
130 lat później zapraszamy na Wieczór Sylwestrowy, podczas którego przeniesiemy się do fascynujących początków kina.
Podczas trzech krótkich setów filmowych pokażemy, jak błyskawicznie kino przekształciło się z jarmarcznej ciekawostki w pełnoprawną dziedzinę sztuki - X muzę. Przez pierwszych 35 lat były to oczywiście filmy nieme, więc na scenie Kinoteatru Rialto pojawi się znakomity, krakowski 6-osobowy zespół Frank e la Famiglia, który zilustruje muzycznie te oryginalne filmowe obrazy.
Jako pierwszy zaprezentujemy 15 minutowy zestaw filmów braci Lumiere – wśród nich znajdą się te najsłynniejsze czyli „Przyjazd pociągu na stację w La Ciotat”, „Wyjście robotników z fabryki Lumière’a w Lyonie” czy „Oblany ogrodnik”, uważany za pierwowzór prawzór komedii filmowej.
Już kilka lat po pierwszym pokazie za sprawą jednego z największych „czarodziejów ekranu” Georga Mélièsa publiczność mogła zobaczyć na ekranie pierwsze filmy science fiction. W tę wyjątkową noc przypomnimy jego najsłynniejsze dzieło: Podróż na Księżyc (1902) — inspirowaną prozą Jules’a Verne’a i H.G. Wellsa, w cyfrowo odrestaurowanej, kolorowej wersji. Film do dziś zachwyca pomysłowością, trikami, wizualną fantazją, a także pomysłami narracyjnymi z komicznym zacięciem.
Cześć filmową wieczoru zakończymy klasyką amerykańskiej komedii slapstickowej - pierwszą ekranową bitwą na torty w wykonaniu niezawodnych: Flipa (Stan Laurel) i Flapa (Oliver Hardy) w filmie „Bitwa stulecia” (1927) reż. Clyde Bruckman.
Po części filmowej zapraszamy na poczęstunek inspirowany kuchnią francuską.
Po przerwie na scenie Kinoteatru Rialto pojawi się ponownie zespół Frank e la Famiglia tym razem w wersji koncertowej i z towarzyszeniem wokalistki. Podczas godzinnego koncertu muzycy zaprezentują oryginalne aranżacje najwspanialszych utworów lat 20. I 30. czyli złotej ery swingu.
Sylwestrowy wieczór zakończymy życzeniami noworocznymi z uroczystym toastem.
Wieczór poprowadzą niezawodni: Natalia i Cezary Kruszyna
Zachęcamy do zabawy strojami i zabrania wszelkich atrybutów, które mogą kojarzyć się z przełomem XIX i XX wieku (kapelusze, długie suknie, rękawiczki).
---------------------------------------------------------
Na parterze układ kawiarniany – stoliki z krzesłami.
Sprzedaż/rezerwacja miejsc na dole dla grup minimum 4-osobowych.
Rezerwacja bądź zakup biletów na parter tylko w kasie kina. Bilety na balkon można kupować również online.
Cena biletu dla jednej osoby:
280 zł - parter
260 zł - balkon
---------------------------------------------------------
Program wieczoru:
20.00 – Otwarcie bram
20.30 – Słodki poczęstunek
20.50 – Przywitanie gości
21.00 – Pokaz filmów z muzyką na żywo:
– Filmy braci Lumière
– „Podróż na Księżyc” Georgesa Mélièsa
– „Bitwa stulecia” z niezawodnymi Flipem i Flapem
(3 sety po 15 minut z muzyką na żywo i komentarzem prowadzących)
22.00 – Wytrawny poczęstunek
22.30 – Koncert muzyki lat 20. i 30.
23.30 – Niespodzianki na ekranie
00.00 – Toast i życzenia noworoczne
---------------------------------------------------------
Frank e la Famiglia - krakowski zespół specjalizujący się w muzyce swingowej lat 20. i 30. Grupę tworzą zawodowi muzycy jazzowi – pasjonaci Złotej Ery Swingu. Repertuar zespołu stanowią oryginalne aranżacje najwspanialszych kompozycji z tamtych lat. Formacja wielokrotnie zdobywała serca publiczności podczas potańcówek i festiwali swingowych w całym kraju.
Czy mogą sobie Państwo wyobrazić świat bez kina, ba - wręcz bez filmów?
Zaledwie 130 lat mija od pamiętnego 28 grudnia 1895 roku, kiedy to w Paryżu odbył się pierwszy publiczny pokaz filmowy. Bracia Lumière – August i Louis – zaledwie 35-osobowej publiczności zaprezentowali kilka krótkich filmów, co symbolicznie wyznacza początek kinematografii.
130 lat później zapraszamy na Wieczór Sylwestrowy, podczas którego przeniesiemy się do fascynujących początków kina.
Podczas trzech krótkich setów filmowych pokażemy, jak błyskawicznie kino przekształciło się z jarmarcznej ciekawostki w pełnoprawną dziedzinę sztuki - X muzę. Przez pierwszych 35 lat były to oczywiście filmy nieme, więc na scenie Kinoteatru Rialto pojawi się znakomity, krakowski 6-osobowy zespół Frank e la Famiglia, który zilustruje muzycznie te oryginalne filmowe obrazy.
Jako pierwszy zaprezentujemy 15 minutowy zestaw filmów braci Lumiere – wśród nich znajdą się te najsłynniejsze czyli „Przyjazd pociągu na stację w La Ciotat”, „Wyjście robotników z fabryki Lumière’a w Lyonie” czy „Oblany ogrodnik”, uważany za pierwowzór prawzór komedii filmowej.
Już kilka lat po pierwszym pokazie za sprawą jednego z największych „czarodziejów ekranu” Georga Mélièsa publiczność mogła zobaczyć na ekranie pierwsze filmy science fiction. W tę wyjątkową noc przypomnimy jego najsłynniejsze dzieło: Podróż na Księżyc (1902) — inspirowaną prozą Jules’a Verne’a i H.G. Wellsa, w cyfrowo odrestaurowanej, kolorowej wersji. Film do dziś zachwyca pomysłowością, trikami, wizualną fantazją, a także pomysłami narracyjnymi z komicznym zacięciem.
Cześć filmową wieczoru zakończymy klasyką amerykańskiej komedii slapstickowej - pierwszą ekranową bitwą na torty w wykonaniu niezawodnych: Flipa (Stan Laurel) i Flapa (Oliver Hardy) w filmie „Bitwa stulecia” (1927) reż. Clyde Bruckman.
Po części filmowej zapraszamy na poczęstunek inspirowany kuchnią francuską.
Po przerwie na scenie Kinoteatru Rialto pojawi się ponownie zespół Frank e la Famiglia tym razem w wersji koncertowej i z towarzyszeniem wokalistki. Podczas godzinnego koncertu muzycy zaprezentują oryginalne aranżacje najwspanialszych utworów lat 20. I 30. czyli złotej ery swingu.
Sylwestrowy wieczór zakończymy życzeniami noworocznymi z uroczystym toastem.
Wieczór poprowadzą niezawodni: Natalia i Cezary Kruszyna
Zachęcamy do zabawy strojami i zabrania wszelkich atrybutów, które mogą kojarzyć się z przełomem XIX i XX wieku (kapelusze, długie suknie, rękawiczki).
---------------------------------------------------------
Na parterze układ kawiarniany – stoliki z krzesłami.
Sprzedaż/rezerwacja miejsc na dole dla grup minimum 4-osobowych.
Rezerwacja bądź zakup biletów na parter tylko w kasie kina. Bilety na balkon można kupować również online.
Cena biletu dla jednej osoby:
280 zł - parter
260 zł - balkon
---------------------------------------------------------
Program wieczoru:
20.00 – Otwarcie bram
20.30 – Słodki poczęstunek
20.50 – Przywitanie gości
21.00 – Pokaz filmów z muzyką na żywo:
– Filmy braci Lumière
– „Podróż na Księżyc” Georgesa Mélièsa
– „Bitwa stulecia” z niezawodnymi Flipem i Flapem
(3 sety po 15 minut z muzyką na żywo i komentarzem prowadzących)
22.00 – Wytrawny poczęstunek
22.30 – Koncert muzyki lat 20. i 30.
23.30 – Niespodzianki na ekranie
00.00 – Toast i życzenia noworoczne
---------------------------------------------------------
Frank e la Famiglia - krakowski zespół specjalizujący się w muzyce swingowej lat 20. i 30. Grupę tworzą zawodowi muzycy jazzowi – pasjonaci Złotej Ery Swingu. Repertuar zespołu stanowią oryginalne aranżacje najwspanialszych kompozycji z tamtych lat. Formacja wielokrotnie zdobywała serca publiczności podczas potańcówek i festiwali swingowych w całym kraju.
Katowice 03.12.2025, g. 19:00
Katowice 07.12.2025, g. 17:00
Katowice 12.12.2025, g. 19:00
Katowice 28.12.2025, g. 17:00
