'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

Anora
Oscary 2025 – wygrana:
Najlepszy film Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa Mikey Madison
Najlepszy reżyser Sean Baker
Najlepszy scenariusz oryginalny Sean Baker
Najlepszy montaż Sean Baker
Sean Baker zabiera nas tym razem do Nowego Jorku, do dzielnicy Brighton Beach, gdzie mieszka Anora lub jak sama woli, Ani. Ani pracuje w podejrzanym klubie ze striptizem poza miastem. Tam poznaje Ivana, syna rosyjskiego oligarchy. Skrajnie różne pochodzenie nie powinno ich połączyć, a mimo to pojawia się romans, szalone imprezy i w końcu ślub w Vegas. Gdy o małżeństwie dowiadują się rodzice Ivana romantyczna historia zamienia się w szaloną tragikomiczną jazdę, która trzyma widza na krawędzi fotela do ostatniej sceny.

Becoming Led Zeppelin
Becoming Led Zeppelin pokazuje początki kultowej grupy i jej niesamowity sukces, osiągnięty w ciągu zaledwie roku. Film Bernarda MacMahona to pełna wrażeń, psychodeliczna, kinowa podróż, wzbogacona o zapierające dech w piersiach, nigdy wcześniej niepublikowane materiały filmowe, występy i muzykę. Opowiada o twórczych, muzycznych i osobistych początkach Led Zeppelin. Historia przedstawiona jest własnymi słowami członków zespołu, co czyni ten film pierwszym oficjalnie autoryzowanym dokumentem o grupie.

CIO 2025 - Amerykańskie podwórko
W Bolonii, w czasach wyzwolenia, niespokojny młody człowiek z aspiracjami literackimi zakochuje się od pierwszego wejrzenia w pięknej amerykańskiej pielęgniarce wojskowej.

W następnym roku, na amerykańskim Środkowym Zachodzie, zamieszkuje w domu sąsiadującym z domem ukochanej, oddzielonym jedynie fatalnym podwórkiem. Mieszka tam starsza kobieta, matka zrozpaczona zniknięciem córki, która od zakończenia wojny nie dała znaku życia. Bohater filmu rozpoczyna pełne napięcia poszukiwania dziewczyny, które będą miały dramatyczne konsekwencje.

CIO 2025 - Bogini Partenope
Nowy film zdobywcy Oscara PAOLO SORRENTINO, jednego z największych wizjonerów współczesnego kina, twórcy filmów Wielkie piękno, Oni, To była ręka Boga.
Porywająca wizualnym pięknem i urzekająca nastrojem, oda do życia, miłości, wolności i niepowtarzalnego Neapolu.
Kipiąca zmysłowością opowieść o kobiecie, która świadoma swojej oszałamiającej urody, nad podziw i uwielbienie mężczyzn przedkłada własną wolność i ciekawość świata.

Przyjście na świat małej Partenope jest jak narodziny bogini. Na pięknej wyspie Capri objawia się kobieta idealna, która swą niezwykłą urodą zniewala mężczyzn, jednocześnie wymykając się ich żądzom. Ambitna, ogromnie ciekawa świata, nade wszystko ceni sobie wolność i szukanie własnej drogi przez życie. Od spotkanych na niej mężczyzn, amerykańskiego pisarza, lubieżnego biskupa czy zakochanego w niej do szaleństwa przyjaciela z młodości, uczy się patrzeć na świat pod różnymi kątami. Zanurzona w tętniącym żywiole neapolitańskiej codzienności nigdy nie daje się zdefiniować i ujarzmić.

CIO 2025 - Diamenty
Ferzan Özpetek, jeden z najbardziej wrażliwych reżyserów współczesnego kina, po raz kolejny łączy w swoim dziele osobiste doświadczenia z szacunkiem i niezwykłą uważnością na kobiece losy. W swoim najnowszym filmie zbiera swoje ulubione aktorki – zarówno te, z którymi już pracował, jak i te, których talent od zawsze podziwiał. Opowiada historię o kobietach, ich siłach, marzeniach i tajemnicach. Ten film nie jest tylko twórczą obserwacją – to także swoisty hołd dla autentyczności tych aktorek. Diamenty we włoskich kinach obejrzało już ponad 2 miliony widzów!

W Diamentach Özpetek przenosi bohaterki do przeszłości, do lat, gdy dźwięk maszyn do szycia wypełniał przestrzeń fabryki, której życie koncentrowało się wokół kobiet. Opowieść snuje się przez pryzmat kostiumów, które w tej historii nie są tylko ubraniami, ale nośnikami emocji i wspomnień.

Reżyser zderza fikcję z rzeczywistością, a życiorysy aktorek z losami ich postaci, tworząc przestrzeń, gdzie rywalizacja i siostrzeństwo przenikają się wzajemnie. Jest to historia o namiętnościach, pasji, lękach i pustce, które pozostawiają głębokie ślady w sercu. To opowieść poruszająca do głębi, pełna nieoczywistych emocji, które zapadają w pamięć.

Polskiemu widzowi nazwisko Ferzana Özpeteka kojarzy się przede wszystkim z jego głośnym filmem Okna (2003), który zdobył ogromne uznanie i wprowadził go na szczyty popularności. Jego kino pełne jest zmysłowości i refleksji nad tym, co niewypowiedziane, o czym mówi się niechętnie, ale co pozostaje nieodłącznie związane z każdym człowiekiem.

CIO 2025 - Diva Futura
Reżyserką i scenarzystką jest Giulia Steigerwalt, znana z uwielbianego przez kobiety Pod słońcem Toskanii. W Diva Futura z ciekawością i wrażliwością opowiada o początkach włoskiej branży porno – skupiając się na tytułowej agencji i jej ikonach, takich jak Ciciolina i Moana.

To historia, która przełamuje tabu, pokazuje, że kobiety mają pełne prawo decydować o swoim ciele i przypomina o sile wolności.

Śmiało można powiedzieć – to film od kobiet dla kobiet.

To historia wrażliwych i ambitnych kobiet z nieposkromnioną potrzebą wolności, które zatrudniają się w agencji porno. Ilona, znana jako Cicciolina, to misjonarka miłości i obrończyni wolności, Moana – ambitna idealistka, na każdym kroku mierząca się z pogardą, a Eva – romantyczka po przejściach.
Jest także Debora, która przychodzi do agencji, myśląc o chwilowej pracy asystentki, ale zostaje tam przez dziesięć lat, znajdując drugą rodzinę. Nad całością czuwa Riccardo, założyciel agencji, wizjoner, powiernik i przyjaciel.
Byli amoralni, nigdy niemoralni. Zobacz, jak pierwsze na świecie gwiazdy porno żyły według własnych zasad, mierząc się z szufladkowaniem i niezrozumieniem społeczeństwa.

CIO 2025 - Familia
Luigi Celeste ma 20 lat i mieszka z matką Licią i bratem Alessandrem. Całą trójkę łączy głęboka więź.

Minęło prawie dziesięć lat odkąd po raz ostatni widzieli Franka, partnera i ojca, który wypełnił dzieciństwo obu chłopców i młodość Licii strachem i krzywdą. Pewnego dnia Franco powraca, chce odzyskać dzieci i rodzinę, ale okazuje się być człowiekiem, który zatruwa wszystko, czego dotknie.

CIO 2025 - Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Najnowszy film Paolo Genovese to nietypowa komedia romantyczna. W rolach głównych zagrały gwiazdy włoskiego kina: Pilar Fogliati, Edoardo Leo, Emanuela Fanelli, Maria Chiara Giannetta, Claudia Pandolfi, Vittoria Puccini, Marco Giallini, Maurizio Lastrico, Rocco Papaleo oraz Claudio Santamaria.

Kto tak naprawdę mieszka w naszej głowie? Osoba szalona, racjonalna, impulsywna, rozważna? A może w naszym umyśle panuje niezły tłok? Genovese opisuje historię pierwszej randki Lary i Piera, zaglądając głęboko w myśli swoich bohaterów. Ukazuje lęki, niepewności i pragnienia. Odkrywa tajemnicze mechanizmy, które odpowiadają za nasze działania. Różne osobowości mają swój głos i swoje racje. Dyskutują, kłócą się, wzruszają, a każda z nich chce, aby to właśnie jej decyzja była ostateczna. A co w sytuacji, gdy żadna z nich nie ma racji?

CIO 2025 - Gloria!
Gloria! była prezentowana w sekcji konkursowej Berlinale 2024
Akcja filmu rozgrywa się w żeńskim instytucie w Wenecji pod koniec XVIII wieku.
Gloria! opowiada historię Teresy, młodej kobiety o wizjonerskim talencie, która wraz z grupką niezwykłych artystek pokonuje stulecia i przeciwstawia się zakurzonym katafalkom starożytnego reżimu, wymyślając buntowniczą, lekką i nowoczesną muzykę. Pop!

CIO 2025 - Listy sycylijskie
Listy sycylijskie autorstwa Fabia Grassadonii i Antonia Piazzy, to fabularna wersja prawdziwej historii mafijnej, przedstawiająca bitwę na dowcipy między bezwzględnym bossem mafii a przyjacielem rodziny, który współpracuje z władzami, aby go obalić.
Sycylia, początek XXI wieku. Po kilku latach spędzonych w więzieniu, burmistrz Catello Polumbo (w tej roli znakomity Toni Servillo), wychodzi na wolność. Kiedy włoska policja prosi go o pomoc w schwytaniu jednego z najgroźniejszych bossów sycylijskiej mafii - Matteo Messinie Denaro, a zarazem jego chrześniaka, Catello wykorzystuje okazję, aby wrócić do gry.
Przebiegły człowiek o stu twarzach, niestrudzony iluzjonista, który prawdę zamienia w kłamstwa, a kłamstwa w prawdę. Catello nawiązuje osobliwą i nieprawdopodobnie zabawną korespondencję z mafiozą, którego pustkę emocjonalną próbuje wykorzystać. Ale ta ryzykowna gra z jednym z najbardziej poszukiwanych przestępców na świecie, wiąże się z pewnym ryzykiem...

CIO 2025 - W innym świecie
Przed nauczycielem szkoły podstawowej Michele Cortese zdaje się otwierać nowe życie. Po 35 latach nauczania w miejskiej dżungli, przeprowadza się ze stolicy Włoch do odległej sielskiej wioski Rupe w Parku Narodowym Abruzji.

Przydział do pracy w Instytucie im. Cesidio Gentile jest spełnieniem jego marzeń. Ma nadzieję, że w tym spokojnym miejscu uda mu się znaleźć szczęście i odzyskać wiarę w wartość zawodu nauczyciela. Jednak życie w górach, i to w środku zimy, jest bardziej wymagające, niż mógł sądzić. Powoli pokonuje swe wielkomiejskie przyzwyczajenia i zżywa się z – początkowo podśmiewającymi się z niego - mieszkańcami wioski.
Kiedy wszystko wydaje się iść w dobrym kierunku, nadchodzi niespodziewana wiadomość, że szkoła zostanie zamknięta w czerwcu z powodu braku zapisów. Rozpoczyna się wyścig z czasem, a pomysł na ocalenie szkoły wydaje się być mocno kontrowersyjny…

CIO 2025 - Życie osobno
Akcja filmu rozgrywa się między latami osiemdziesiątymi a dwutysięcznymi i opowiada historię wpływowej rodziny z Vicenzy: Marii, jej męża Osvalda i jego siostry bliźniaczki Erminii, utalentowanej pianistki.

Ich życie zostaje wywrócone do góry nogami, gdy Maria rodzi Rebeccę, bardzo zdrową i piękną dziewczynkę, ale z widocznym fioletowym znamieniem na twarzy. Ta plama, której nic nie może wymazać, staje się obsesją Marii, a całe dorastanie Rebeki będzie naznaczone wstydem i chęcią ukrycia się przed innymi. Dziewczynka od najmłodszych lat ujawnia niezwykłe zdolności muzyczne, które jej ciotka Erminia będzie wiedziała, jak wykorzystać.

Dni Śląskich Kin Studyjnych - Tribute to David Lynch - Twin Peaks: Ogniu krocz ze mną + Twin Peaks PARTY
17.00 | Twin Peaks: ogniu krocz ze mną | Francja, USA | 1992 | 135 min

Fascynujący prequel kultowego Miasteczka Twin Peaks, w którym nie znajdziecie prostych odpowiedzi – jedynie kolejne tajemnice, symbole i zagadki.

W rzece Wind River zostaje znalezione ciało nieletniej pracownicy seksualnej, Teresy Banks. Agenci FBI Chester Desmond (Chris Isaak) i Sam Stanley (Kiefer Sutherland) rozpoczynają śledztwo wśród obojętnych i średnio pomocnych mieszkańców miasteczka Deer Meadow. Wkrótce potem jeden z nich znika bez śladu. W drugiej części filmu śledzimy ostatnie siedem dni z życia Laury Palmer (Sheryl Lee), coraz bardziej osaczanej i doprowadzanej do szaleństwa przez tajemniczego Boba. Dziewczyna powoli dochodzi do przerażającego przekonania, że za potworem może kryć się jej ojciec.

W odróżnieniu od pełnego humoru, grającego z konwencjami kryminału i telenoweli Miasteczka Twin Peaks, Ogniu krocz ze mną jest niezwykle mroczne i poważne – co początkowo odrzuciło wielu krytyków i fanów serialu. Z czasem jednak maestria i wyobraźnia Davida Lyncha zdobyły uznanie, szczególnie za sprawą sukcesu stworzonego po latach trzeciego sezonu, który rozbudził miłość nowej fali widzów.

20.00 | Twin Peaks PARTY. Zagra DJ Kicó

W ramach przeglądu zapraszamy na imprezę Twin Peaks PARTY, nawiązującą do kultowego serialu z lat 90. Ciężkie czerwone kurtyny Kinoteatru Rialto, fuzja charakterystycznych mrocznych dźwięków i melodii przeniesie nas do tajemniczego lynchowskiego świata. O odpowiednią muzykę zadba niesamowity DJ Kicó – stały rezydent najlepszych górnośląskich scen klubowych.
Fanów serialu z pewnością ucieszy porządna kawa serwowana przez Cafe Rialto oraz placek z wiśniami – atrybuty agenta Dale’a Coopera.
Stroje w stylu mieszkańców Miasteczka Twin Peaks i lat 90. mile widziane!

UWAGA!!!
Wydarzenie z miejscami nienumerowanymi - na film decyduje kolejność wejścia. Na parterze układ rzędowy. PARTY tylko na parterze.
Prosimy o bardzo uważny wybór rodzaju biletu (zwrotów brak!)!
Rodzaje biletów:
* na film i party: bilet o nazwie: "film+party"
* tylko na party: bilet o nazwie "party"
* tylko na film: bilet o nazwie "film normalny", "film ulgowy", "film z Kartą Dużej Rodziny", "film z kartą Kaśka"

----------------------------------
I'm going to let you in on a little secret. Every day, once a day, give yourself a present. Don't plan it. Don't wait for it. Just let it happen. (Dale Cooper, Miasteczko Twin Peaks)

Tribute to David Lynch to retrospektywa filmów zmarłego w styczniu wybitnego amerykańskiego reżysera – ikony światowego kina, artysty-wizjonera, umiejętnie balansującego pomiędzy grozą i pięknem, naiwnością, surrealistycznym humorem i powagą. Wydarzeniem towarzyszącym będzie Twin Peaks PARTY, podczas którego zanurzymy się w gęstej, onirycznej atmosferze kultowego serialu.

Europejskie kino z klimatem - Przynoszę Ci dzikość
Czy dzikość ciągle istnieje? Wolny człowiek - wolna rzeka? Czy katastrofa ekologiczna na Odrze była ostrzeżeniem, którego nie chcemy usłyszeć? Wyruszmy w kontemplacyjną podróż z Michałem Zygmuntem, by zanurzyć się w dźwiękach Odry i zastanowić się, czy świat dzikiej natury ma szansę przetrwać.

Temat: Rzeka nadziei: W poszukiwaniu dzikości i równowagi

Zapraszamy na drugie w tym roku spotkanie w ramach “Europejskiego Kina z Klimatem” i sprawdźmy co przyniesie nam dzikość.
Przytłoczony degradacją ukochanej rzeki muzyk postanawia przepłynąć tradycyjną, drewnianą łodzią 1300 km, by symbolicznie odzyskać dla niej dzikość. 40-dniowa podróż pozwala doświadczyć pozaludzkiego świata przyrody z perspektywy człowieka, który uważnie słucha.
Zanurzyć się w pierwotnych dźwiękach rzeki, zapomnieć na moment o zakrzyczanej codzienności. Jego droga staje się pretekstem do rozmów o rzekach i wpływie człowieka na środowisko. Przypomina o katastrofie ekologicznej na Odrze – jednej z największych rzek w historii nowożytnej Europy. W ciszy, samotności, w dźwiękach budzącej się do życia wiosny, w głosie rzeki i brzmieniu wody, bohater poszukuje nadziei na taką przyszłość, w której panuje
równowaga. Dla siebie, dla swojej córki, dla świata.

Spotkanie prowadzą:
dr hab. Justyna Hanna Budzik - Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego, filmoznawczyni, absolwentka podyplomowych studiów historii sztuki, lektorka języka polskiego jako obcego.
prof. Piotr Skubała - Team EUROPE DIRECT, Wydział Nauk Przyrodniczych, Uniwersytet Śląski, ekolog, akarolog, etyk środowiskowy, edukator ekologiczny, działacz na rzecz ochrony przyrody, aktywista klimatyczny.

UWAGA: Wstęp wolny na podstawie wejściówek pobranych przez stronę kina lub odebranych w kasie Rialta.

ORGANIZATORZY:
▫️EUROPE DIRECT Śląskie https://www.facebook.com/ EDSlaskie
▪️Stowarzyszenie Pro Silesia Biznes – Nauka – Samorząd
▫️Klub Myśli Ekologicznej

Filmowy Klub Seniora - Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
Jest rok 1930, Antoine de Saint-Exupéry na kilkanaście lat przed wydaniem swojej najsłynniejszej książki Mały Książę pracuje jako pilot w świadczącej lotnicze usługi pocztowe firmie Aéropostale w Argentynie. Pewnego dnia, jego przyjaciel Henri Guillaumet nie wraca z jednej ze swoich podróży. Pomimo spodziewanych niebezpieczeństw, Antoine postanawia wyruszyć na poszukiwania zaginionego pilota. To z pozoru niemożliwe zadanie zmusi go do przekroczenia piętrzącego się wysoko górskiego pasma And oraz własnych słabości. Podczas tej wyprawy pilot doświadczy wielu wrażeń, które później wykorzysta do stworzenia swojej niezwykłej książki.

HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI - Jak być kochaną
Retrospektywa filmów Wojciecha Hasa

Przed seansem prelekcja dr Karoliny Kostyry

Podczas podróży lotniczej aktorka Felicja wspomina czasy II wojny światowej. Zakochana w koledze z teatru, Wiktorze Rawiczu, ukrywała go przez niemal całą okupację, ciążył na nim bowiem wyrok śmierci z uwagi na podejrzenie o zabójstwo volksdeutscha Petersa. By uratować ukochanego, Felicja znosi liczne poniżenia, przemoc, gwałt. Liczy jednak, że Rawicz odwzajemni jej uczucie. Gdy kończy się wojna, bohaterka przeżyje kolejne dramatyczne rozczarowania.

Ekranizacja opowiadania Kazimierza Brandysa pod tym samym tytułem zrealizowana przez jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych – Wojciecha Jerzego Hasa. Jak być kochaną oparty jest na monologach wewnętrznych głównej bohaterki. Wspomnienia Felicji przenoszą widzów nie tylko w brutalną rzeczywistość II wojny światowej, naznaczoną cierpieniem, grozą i lękiem, ale również w świat subtelnej, wrażliwej i kochającej młodej dziewczyny, która robi wszystko by uratować kochanego przez siebie i podziwianego mężczyznę.

Barbara Krafftówna stworzyła niezapomnianą i genialną kreację, którą należy uznać za jedną z najwspanialszych kobiecych ról w historii światowego kina. Dzięki swojemu talentowi znakomicie oddała uczucia i emocje towarzyszące jej bohaterce w różnych momentach akcji – od bezgranicznej miłości przez strach i poniżenie do rozczarowania i zgorzknienia. Efektem tego było uznanie krytyków i publiczności oraz nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Francisco w 1963 roku. Partneruje jej Zbigniew Cybulski, który odtwarzając Wiktora Rawicza, kabotyna, tchórza i mitomana, odważnie zrywa z postacią Maćka Chełmickiego z Popiołu i diamentu Andrzeja Wajdy.

HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI - Nieciekawa historia
Retrospektywa filmów Wojciecha Hasa

Przed seansem prelekcja Macieja Gila

Bohater w dojrzałym wieku (Gustaw Holoubek) zakochuje się w młodej, pięknej kobiecie (Hanna Mikuć), której nie jest obojętny, ale waha się czy skorzystać z oferty losu. Jest żonaty, ma córkę na wydaniu, powinien zainteresować się bliżej jej kandydatem na męża (Janusz Gajos). Ulec zauroczeniu czy pozostać wiernym mężem – oto jest pytanie. Postawił je Antoni Czechow pisząc opowiadanie, które zekranizował Wojciech Has.

HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI - Rękopis znaleziony w Saragossie
Retrospektywa filmów Wojciecha Hasa

Przed seansem prelekcja Macieja Kędziory

Jeden z najbardziej niezwykłych polskich filmów kostiumowych. Przedziwne perypetie Alfonsa van Wordena podczas jego podróży do Madrytu, gdzie ma objąć służbę w gwardii walońskiej, są okazją do opowiadania – przez spotykane przez niego postaci – kolejnych intrygujących historii. Bohater kilkakrotnie w zagadkowy sposób powraca do punktu wyjścia – tajemniczej karczmy i jej upiornego otoczenia, by ponownie wyruszać w znane mu czasy i przestrzenie, jednak za każdym razem wypełnione innymi postaciami i widziane z innej perspektywy.

Jest to adaptacja XIX-wiecznej powieści Jana Nepomucena Potockiego, dzieła o losach równie skomplikowanych, co opowiedziana w nim historia, opublikowanym ponad 140 lat po śmierci autora. Jest jednym z najciekawszych przykładów narracji szkatułkowej, w której jedna historia prowadzi do drugiej, a z kolei ta do kolejnych, a wszystkie razem tworzą pełen obraz fabuły. Film Hasa został wyróżniony na zagranicznych festiwalach i zdobył uznanie w wielu krajach. Podobnie, jak jego literacki pierwowzór, przez dziesięciolecia krążył po świecie w różnych skróconych wersjach, aż w 1997 roku, z inicjatywy Martina Scorsese i Francisa Forda Coppoli, zrekonstruowano jego pełną wersję i zaprezentowano ją zachodniej publiczności.

I'm Still Here
I'm Still Here to film w reżyserii Waltera Sallesa (Dzienniki motocyklowe) na podstawie scenariusza Murilo Hausera i Heitora Loregi, opartego na wspomnieniach Marcelo Rubensa Paivy. Akcja filmu ma miejsce w Rio de Janeiro na początku lat 70-tych podczas dyktatury wojskowej.

W roli głównej, Eunice Paivie, zobaczymy: Fernandę Torres. Eunice prowadzi szczęśliwy dom dla swoich dzieci. Pewnego dnia mąż, Rubens Paiva (Selton Mello), zostaje aresztowany. Eunice wraz z grupą przyjaciół próbują ustalić co się stało z jej mężem. Staje twarzą w twarz z terrorem dyktatury.

I'm Still Here otrzymał trzy nominacje do Oscara w kategoriach: Najlepszy film, Najlepsza aktorka (Fernanda Torres), Najlepszy film międzynarodowy. Torres została uchonorowana za rolę Złotym Globem.

KOK - The Last Showgirl - pokaz przedpremierowy
Gwiazda Pameli Anderson rozbłyska na nowo! Ikona lat 90. w The Last Showgirl powraca na ekrany rolą życia – i to taką, w której pobrzmiewają echa jej własnej biografii. Film w reżyserii Gii Coppoli
zdobył Nagrodę Specjalną Jury na festiwalu w San Sebastian, zaś najlepszy występ w karierze przyniósł Anderson pierwszą nominację do Złotego Globu. Na drugim planie towarzyszą jej nominowana do BAFTA za brawurową rolę kelnerki Jamie Lee Curtis (Oscar za Wszystko wszędzie naraz), Dave Bautista (Diuna, seria Strażnicy Galaktyki), który tym razem nie udaje superbohatera, i Kiernan Shipka (Kod zła, serial Mad Men). Gia Coppola z wrażliwością i uwagą godną Seana Bakera opowiada poruszającą historię kobiety, która nie pozwala się zepchnąć na boczny tor.

Shelley (Anderson) występuje w rewii w Las Vegas. Praca jest jej ogromną pasją i sposobem na realizację siebie, dla niej przed laty poświęciła rodzinę. Dziś dowiaduje się, że spektakl, któremu oddała wszystko, schodzi z afisza. Ale choć 57-letnia tancerka słyszy zewsząd, że jej czas już minął, nie zamierza zejść ze sceny. W mieście, które wabi jak fatamorgana, by brutalnie obudzić ze snu, kobieta walczy o swoje marzenia i odzyskanie relacji z córką. Dojrzała tancerka bez klasycznego wykształcenia i matka, która nigdy nie była idealna - Shelly to pełnokrwista bohaterka, której życie nie oszczędza, ale która udowadnia, że koniec może być nowym początkiem. Hołdem dla Anderson i jej historii jest napisana na potrzeby filmu, nominowana do Złotego Globu piosenka Miley Cyrus Beautiful That Way.

Intymny, rozpięty pomiędzy iluzjami a rzeczywistością, luksusową fasadą a surowym życiem, które toczy się za jej kulisami, The Last Showgirl jest także unikatowym portretem miasta. Zwykle pokazywane nocą, rozświetlone neonami niczym park rozrywki, Las Vegas u Gii Coppoli jest filmowane za dnia na ziarnistej taśmie 16 mm, by odsłonić, co kryje się za blichtrem i magią. Niezwykłe uczucie „zamknięcia w akwarium", które może towarzyszyć przebywaniu w stolicy rozrywki, oddają zastosowane specjalne anamorficzne obiektywy. Las Vegas u Coppoli jest miejscem bez kryjącego upływ czasu make-upu, którego splendor nieuchronnie przemija - i które łączy z Shelley wspólna niepewna, ale pełna nadziei przyszłość.

Kompletnie nieznany
Oscary 2025 – nominacje:
Najlepszy film
Najlepszy aktor pierwszoplanowy - Timothée Chalamet
Najlepszy aktor drugoplanowy - Edward Norton
Najlepsza aktorka drugoplanowa - Monica Barbaro
Najlepszy reżyser - James Mangold
Najlepszy scenariusz adaptowany
Najlepsze kostiumy
Najlepszy dźwięk
Film Jamesa Mangolda pt. Kompletnie nieznany opowiada prawdziwą historię jednego z najbardziej kultowych piosenkarzy i autorów tekstów w historii, Boba Dylana. W tej roli występuje Timothée Chalamet, który wykonuje również wszystkie piosenki artysty pojawiające się w filmie.

Nowy Jork, początek lat sześćdziesiątych XX w. Do West Village przybywa nikomu nieznany, obdarzony niezwykłym muzycznym talentem 19-latek z Minnesoty, by spotkać się ze swoim idolem, Woodym Guthriem (Scoot McNairy). Początkowo związuje się z sceną folkową, ale stopniowo uniezależnia się od jej wpływów, poszukując własnego oryginalnego stylu. Nie chcąc zostać zaszufladkowanym, dokonuje kontrowersyjnego wyboru, który zrewolucjonizuje cały muzyczny świat.

Maria Callas
Podczas swoich ostatnich dni, mieszkająca w Paryżu lat 70. XX wieku Maria Callas wyobraża sobie i przeżywa na nowo burzliwą, piękną i tragiczną historię swojego życia. To wspomnienia największej śpiewaczki operowej świata, które pełne są miłosnych uniesień, brawurowych występów, obecności na najbardziej ekskluzywnych salonach i poznawania najwybitniejszych osobistości tamtych czasów. Znajdzie się tu miejsce na historię miłosną z Arystotelesem Onassisem – jednym z najbogatszych ludzi tamtego okresu czy spotkanie z Johnem F. Kennedym. To historia kobiety niezwykle pewnej siebie, ale równocześnie niewyobrażalnie wrażliwej.

Ostatni przystanek. Podróż życia
Każdy przystanek to wspomnienie, każda mijana twarz to odbicie życia, które było. Ostatni przystanek. Podróż życia to historia Toma Harpera (w tej roli wybitny Timothy Spall) – starca, który wyrusza w pełną emocji podróż przez Wielką Brytanię, aby spełnić obietnicę złożoną zmarłej żonie. Jego trasa wiedzie z John o’Groats w Szkocji do Land’s End w Anglii – dwóch najbardziej oddalonych od siebie punktów kraju. Środek transportu? Wyłącznie komunikacja publiczna.

Ale czy rzeczywiście jest to tylko zwykła podróż?

Tom nie jest już tym samym człowiekiem, którym był, gdy po raz pierwszy pokonywał tę trasę – wtedy jako młody mężczyzna, pełen życia i marzeń. Teraz każda napotkana osoba, każda przeszkoda, każdy bilet autobusowy staje się symbolem upływu czasu i jego nieubłagalnego wpływu na człowieka.

Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII
Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII, przełomowy film z 1972 roku w reżyserii Adriana Mabena, powraca na ekrany kin – teraz cyfrowo odrestaurowany w jakości 4K z oryginalnej taśmy 35mm i wzbogacony dźwiękowo.

Osadzony w groźnych i pięknych ruinach starożytnego rzymskiego amfiteatru w Pompejach (Włochy), film ukazuje zespół Pink Floyd w trakcie kameralnego koncertu bez udziału publiczności. Zarejestrowane w październiku 1971 roku wykonania zawierają utwory, takie jak Echoes, A Saucerful of Secrets oraz One of These Days. Zapierające dech w piersiach ujęcia amfiteatru – zarówno za dnia, jak i w nocy – potęgują magię występu, tworząc wyjątkowe i wciągające doświadczenie. Film zawiera również rzadkie materiały zza kulis, pokazujące zespół pracujący nad albumem The Dark Side of the Moon w studiach Abbey Road.

Ta skrupulatna rekonstrukcja oferuje olśniewającą jakość obrazu i dźwięku, wzbogaconą o kinowy oraz domowy miks autorstwa Stevena Wilsona w formatach 5.1 i Dolby Atmos. Unowocześnienia te pogłębiają i wyostrzają odbiór filmu, jednocześnie zachowując jego autentyczność i ducha oryginalnego wydania z 1972 roku. Zainspirowane złotym blaskiem kultowego pejzażu Pompejów, nowe wydanie przekształca ten ponadczasowy zapis w prawdziwe arcydzieło obrazu i dźwięku. Przeżyj Pink Floyd jak nigdy dotąd – dzięki tej pionierskiej, audiowizualnej rekonstrukcji!

Stop Making Sense
Film Stop Making Sense – według wszelkich źródeł – najlepszy film koncertowy wszech czasów.

40 lat temu David Byrne, lider legendarnego zespołu Talking Heads, połączył siły z Jonathanem Demme, znanym przede wszystkim z Milczenia owiec i Filadelfii, ale także jako twórca teledysków New Order czy Bruce’a Springsteena. Dzięki tej współpracy powstało dzieło ponadczasowe, które po dziś dzień porywa widzów, niezależnie od ich gustów muzycznych. Film został zrealizowany w grudniu 1983 roku, w szczytowym momencie kariery zespołu, podczas trasy promującej ich album Speaking in Tongues. Całość została nakręcona w hollywoodzkim teatrze Pantages, podczas trzech koncertowych nocy.

W filmie można usłyszeć wszystkie największe hity Talking Heads – od Burning Down the House, przez Psycho Killer i Once in a Lifetime, po This Must Be the Place (w polskiej wersji teksty piosenek w tłumaczeniu Gaby Kulki). Demme jest bliski perfekcji w przekładaniu na ekran emocji towarzyszących scenicznej ekstazie muzyków, a kamera wydaje się samoistnie dostrajać do niezwykłej energii Davida Byrna, który rusza się niczym wytrawny tancerz. To na potrzeby tych zarejestrowanych koncertów lider zespołu zakładał słynny ogromny szary garnitur, a jego sceniczną partnerką stała się świecąca lampa.

Z okazji 40. rocznicy premiery filmu został on pieczołowicie odrestaurowany w 4K, a dźwięk zremiksowano na potrzeby nowoczesnych sal kinowych. Dzięki temu, mimo upływu czasu, Stop Making Sense wydaje się być bardziej współczesny niż kiedykolwiek, a jego seans to niezapomniane przeżycie, w którym widzowie stają się częścią spektaklu. Udowadnia również, że kino może być najwspanialszą salą koncertową. Nieważne, czy znasz dyskografię Talking Heads na pamięć, czy dopiero odkrywasz ich muzykę, Stop Making Sense porwie również ciebie.

The Last Showgirl
Gwiazda Pameli Anderson rozbłyska na nowo! Ikona lat 90. w The Last Showgirl powraca na ekrany rolą życia – i to taką, w której pobrzmiewają echa jej własnej biografii. Film w reżyserii Gii Coppoli
zdobył Nagrodę Specjalną Jury na festiwalu w San Sebastian, zaś najlepszy występ w karierze przyniósł Anderson pierwszą nominację do Złotego Globu. Na drugim planie towarzyszą jej nominowana do BAFTA za brawurową rolę kelnerki Jamie Lee Curtis (Oscar za Wszystko wszędzie naraz), Dave Bautista (Diuna, seria Strażnicy Galaktyki), który tym razem nie udaje superbohatera, i Kiernan Shipka (Kod zła, serial Mad Men). Gia Coppola z wrażliwością i uwagą godną Seana Bakera opowiada poruszającą historię kobiety, która nie pozwala się zepchnąć na boczny tor.

Shelley (Anderson) występuje w rewii w Las Vegas. Praca jest jej ogromną pasją i sposobem na realizację siebie, dla niej przed laty poświęciła rodzinę. Dziś dowiaduje się, że spektakl, któremu oddała wszystko, schodzi z afisza. Ale choć 57-letnia tancerka słyszy zewsząd, że jej czas już minął, nie zamierza zejść ze sceny. W mieście, które wabi jak fatamorgana, by brutalnie obudzić ze snu, kobieta walczy o swoje marzenia i odzyskanie relacji z córką. Dojrzała tancerka bez klasycznego wykształcenia i matka, która nigdy nie była idealna - Shelly to pełnokrwista bohaterka, której życie nie oszczędza, ale która udowadnia, że koniec może być nowym początkiem. Hołdem dla Anderson i jej historii jest napisana na potrzeby filmu, nominowana do Złotego Globu piosenka Miley Cyrus Beautiful That Way.

Intymny, rozpięty pomiędzy iluzjami a rzeczywistością, luksusową fasadą a surowym życiem, które toczy się za jej kulisami, The Last Showgirl jest także unikatowym portretem miasta. Zwykle pokazywane nocą, rozświetlone neonami niczym park rozrywki, Las Vegas u Gii Coppoli jest filmowane za dnia na ziarnistej taśmie 16 mm, by odsłonić, co kryje się za blichtrem i magią. Niezwykłe uczucie „zamknięcia w akwarium", które może towarzyszyć przebywaniu w stolicy rozrywki, oddają zastosowane specjalne anamorficzne obiektywy. Las Vegas u Coppoli jest miejscem bez kryjącego upływ czasu make-upu, którego splendor nieuchronnie przemija - i które łączy z Shelley wspólna niepewna, ale pełna nadziei przyszłość.

The Watch plays Genesis
The Watch zaprasza na serię koncertów prezentujących arcydzieła zespołu Genesis z lat 1972-1973 Foxtrot i Selling England by the Pound w ramach nowego show FOXTROT & SELLING ENGLAND BY THE POUND – A Genesis Experience.

Dramatyczny, gabrielowski wokal wokalisty The Watch, najbardziej zbliżony do brzmienia Petera Gabriela, oraz wszechstronna doskonałość instrumentalna zespołu dadzą możliwość usłyszenia wspaniałych utworów w wersjach zbliżonych do oryginału. Żaden inny zespół nie potrafi oddać wyjątkowego i elektryzującego brzmienia Genesis z ich pionierskich czasów – bez peruk, bez masek, tylko z czystą fascynacją muzyką Genesis, śpiewaną i graną tak dokładnie i wiernie oryginałom, że nie będziecie mogli uwierzyć własnym uszom! Wystarczy zamknąć oczy, aby przenieść się do lat 70.!

The Watch to pięcioosobowy zespół z Mediolanu we Włoszech, który specjalizuje się w odtwarzaniu muzyki legendarnej grupy Genesis z okresu, gdy jej wokalistą był Peter Gabriel (lata 1970-1975). Zespół powstał w 1997 roku, a jego liderem jest wokalista, główny kompozytor i nauczyciel Simone Rossetti. Od 2001 roku The Watch wydali osiem albumów studyjnych. Na ich siódmej płycie studyjnej Seven gościnnie wystąpił również gitarzysta Genesis, Steve Hackett. Melodyjność i energia są głównymi cechami ich muzyki, a koncerty na żywo stanowią ich bardzo mocną stronę.
The Watch zyskał ogromną popularność wśród fanów Genesis dzięki swoim koncertom The Watch plays Genesis, podczas których z niezwykłą precyzją i intensywnością odtwarzają klasyczne albumy tej grupy, takie jak Trespass, Nursery Cryme, Foxtrot, Selling England by the Pound oraz opus magnum Petera Gabriela, The Lamb Lies Down on Broadway. Krytycy chwalą The Watch za wierną interpretację muzyki Genesis, a w szczególności za fenomenalny wokal Rossettiego, który jest uważany za najbardziej zbliżony do charakterystycznego stylu Petera Gabriela. Zespół potrafi doskonale oddać dramatyzm, emocjonalność wczesnych albumów Genesis. Sposób, w jaki zespół interpretuje muzykę Genesis, wzbudził ogromne zainteresowanie nie tylko wśród fanów tej grupy, zabierając zespół z roku na rok w coraz bardziej rozległe trasy koncertowe po Europie, Wielkiej Brytanii, USA i Kanadzie.

Steve Hackett (główny gitarzysta Genesis): The Watch to zespół bardzo utalentowanych ludzi i gorąco ich polecam.
Paul Whitehead (artysta grafik Genesis): Zespół, który najbardziej przypomina mi magię Genesis.
UK Prog Newsletter: To, co jest tutaj wyjątkowe, to wokale, bardzo podobne do tych młodego Petera Gabriela.

Bilety: 149 zł przedsprzedaż, 169 zł w dniu koncertu

The Watch – skład:
Simone Rossetti (wokal prowadzący, flet, klawiatury, syntezatory),
Valerio De Vittorio (klawiatury, syntezatory, gitary, wokale),
Mattia Rossetti (bas, gitary, wokale),
Francesco Vaccarezza (perkusja, instrumenty perkusyjne, wokale)
Andrea Giustiniani (gitary prowadzące)

Tribute to David Lynch - Człowiek słoń
Pierwowzorem filmowej postaci był Joseph Casey Merrick, który urodził się w 1962 roku. Żył tylko 28 lat. Swój wygląd tłumaczył tym, że gdy matka była z nim w czwartym miesiącu ciąży, fatalnie się przelękła po wepchnięciu pod nogi słonia przez gapiów podziwiających paradę zwierząt. W istocie jego szczególnie ciężki przypadek był prawdopodobnie skutkiem aż dwóch chorób genetycznych: syndromu Proteusza (powodującego nienaturalny rozrost tkanek, zwłaszcza kości i skóry) oraz choroby Recklinghausena (nierwiakowłókniakowatości). Skutkiem była z czasem silna deformacja prawej ręki, odstręczające zmiany na powierzchni całego ciała, przede wszystkim zaś ogromne zniekształcenie czaszki, powodujące przerażający wygląd.
cytaty. A. Garbicz Podróż piąta s. 509

Genialny młody chirurg, Treves, spotyka w wiktoriańskim cyrku zdeformowanego mężczyznę, który z powodu swojego wyglądu skazany jest na poniżające życie cyrkowego dziwoląga. Jest nim John Merrick, znany publiczności cyrkowej w całym kraju jako Człowiek Słoń. Choć Merricka nie można wyleczyć, Treves walczy o uwolnienie go od nędzy jego środowiska i zapewnienie mu godnego i wygodnego życia...

Ciekawostki o filme:
Film zdobył aż 8 nominacji do Oscara w tym dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera (David Lynch) i najlepszego aktora pierwszoplanowego (John Hurt)

Człowiek słoń powstał dla wytwórni Mela Brooksa - amerykańskiego scenarzysty i reżysera, który specjalizował się w parodiach filmowych. To on nakręcił m.in. Kosmiczne jaja, czy Robin Hood: faceci w rajtuzach.

----------------------------------
I'm going to let you in on a little secret. Every day, once a day, give yourself a present. Don't plan it. Don't wait for it. Just let it happen. (Dale Cooper, Miasteczko Twin Peaks)

Tribute to David Lynch to retrospektywa filmów zmarłego w styczniu wybitnego amerykańskiego reżysera – ikony światowego kina, artysty-wizjonera, umiejętnie balansującego pomiędzy grozą i pięknem, naiwnością, surrealistycznym humorem i powagą. Wydarzeniem towarzyszącym będzie Twin Peaks PARTY, podczas którego zanurzymy się w gęstej, onirycznej atmosferze kultowego serialu.

Twin Peaks PARTY
W ramach przeglądu zapraszamy na imprezę Twin Peaks PARTY, nawiązującą do kultowego serialu z lat 90. Ciężkie czerwone kurtyny Kinoteatru Rialto, fuzja charakterystycznych mrocznych dźwięków i melodii przeniesie nas do tajemniczego lynchowskiego świata. O odpowiednią muzykę zadba niesamowity DJ Kicó – stały rezydent najlepszych górnośląskich scen klubowych.

Fanów serialu z pewnością ucieszy porządna kawa serwowana przez Cafe Rialto oraz placek z wiśniami – atrybuty agenta Dale’a Coopera.

Stroje w stylu mieszkańców Miasteczka Twin Peaks i lat 90. mile widziane!

Tribute to David Lynch - Mulholland Drive
Mulholland Drive wraca do kin w odrestaurowanej wersji 4K! Zanurz się w hipnotycznym śnie Davida Lyncha na nowo!

W zrealizowanej w 2016 roku ankiecie BBC Culture przeprowadzonej wśród 177 krytyków filmowych z całego świata, Mulholland Drive zostało uznane za najlepszy film XXI wieku.

Uwodzicielska i przerażająca wizja fabryki snów w Los Angeles Davida Lyncha to jedno z prawdziwych arcydzieł nowego tysiąclecia; opowieść o miłości, zazdrości i zemście jak żadna inna.

Mulholland Drive łączy w sobie elementy thrillera, noir i surrealistycznego kina. Fabuła skupia się na historii młodej kobiety, która traci pamięć po wypadku samochodowym na Mulholland Drive w Los Angeles. Z pomocą nowo poznanej przyjaciółki, próbuje odkryć swoją tożsamość, co prowadzi do serii zagadek, tajemniczych postaci i nieoczekiwanych zwrotów akcji.

----------------------------------
I'm going to let you in on a little secret. Every day, once a day, give yourself a present. Don't plan it. Don't wait for it. Just let it happen. (Dale Cooper, Miasteczko Twin Peaks)

Tribute to David Lynch to retrospektywa filmów zmarłego w styczniu wybitnego amerykańskiego reżysera – ikony światowego kina, artysty-wizjonera, umiejętnie balansującego pomiędzy grozą i pięknem, naiwnością, surrealistycznym humorem i powagą. Wydarzeniem towarzyszącym będzie Twin Peaks PARTY, podczas którego zanurzymy się w gęstej, onirycznej atmosferze kultowego serialu.

Twin Peaks PARTY
W ramach przeglądu zapraszamy na imprezę Twin Peaks PARTY, nawiązującą do kultowego serialu z lat 90. Ciężkie czerwone kurtyny Kinoteatru Rialto, fuzja charakterystycznych mrocznych dźwięków i melodii przeniesie nas do tajemniczego lynchowskiego świata. O odpowiednią muzykę zadba niesamowity DJ Kicó – stały rezydent najlepszych górnośląskich scen klubowych.

Fanów serialu z pewnością ucieszy porządna kawa serwowana przez Cafe Rialto oraz placek z wiśniami – atrybuty agenta Dale’a Coopera.

Stroje w stylu mieszkańców Miasteczka Twin Peaks i lat 90. mile widziane!

Tribute to David Lynch - Prosta historia
Liryczna podróż w głąb ludzkiej duszy, pełna alegorii i symboliki filozoficzna przypowieść o istnieniu i przemijaniu, w której genialny David Lynch konstatuje kondycję współczesnego człowieka oraz
definiuje jego miejsce w przestrzeni uniwersum. To kino drogi w najlepszym wydaniu, reżyserski hołd złożony opowiadaniom, film wyjątkowy w twórczości amerykańskiego postmodernisty.
Na wieść o śmiertelnej chorobie skonfliktowanego z nim brata starszy mężczyzna decyduje się na daleką wyprawę, by uzyskać pojednanie. W swoją odyseję wyrusza na małym traktorze ogrodowym i nieśpiesznie pokonuje urzekającą prowincję, dokonując w drodze rozrachunku z własnym życiem.

To historia prawdziwa. W 1994 roku 73-letni farmer z Iowy zapragnął odwiedzić swojego chorego brata w Wisconsin. Kilkusetmilową podróż odbył… małym ciągnikiem do kosiarki.
Film, nr 1/2000 r, s. 68

Wiem, że ten film w niczym nie przypomina moich poprzednich. Ale ludzie w swoich wyborach często kierują się emocjami. Tak właśnie było ze mną. Scenariusz Prostej historii poruszył mnie do głębi. Zafrapował mnie zwłaszcza motyw przebaczenia.
David Lynch

----------------------------------
I'm going to let you in on a little secret. Every day, once a day, give yourself a present. Don't plan it. Don't wait for it. Just let it happen. (Dale Cooper, Miasteczko Twin Peaks)

Tribute to David Lynch to retrospektywa filmów zmarłego w styczniu wybitnego amerykańskiego reżysera – ikony światowego kina, artysty-wizjonera, umiejętnie balansującego pomiędzy grozą i pięknem, naiwnością, surrealistycznym humorem i powagą. Wydarzeniem towarzyszącym będzie Twin Peaks PARTY, podczas którego zanurzymy się w gęstej, onirycznej atmosferze kultowego serialu.

Twin Peaks PARTY
W ramach przeglądu zapraszamy na imprezę Twin Peaks PARTY, nawiązującą do kultowego serialu z lat 90. Ciężkie czerwone kurtyny Kinoteatru Rialto, fuzja charakterystycznych mrocznych dźwięków i melodii przeniesie nas do tajemniczego lynchowskiego świata. O odpowiednią muzykę zadba niesamowity DJ Kicó – stały rezydent najlepszych górnośląskich scen klubowych.

Fanów serialu z pewnością ucieszy porządna kawa serwowana prze Cafe Rialto oraz placek z wiśniami – atrybuty agenta Dale’a Coopera.

Stroje w stylu mieszkańców Miasteczka Twin Peaks i lat 90. mile widziane!

Wielka Sztuka w Kinoteatrze Rialto - David Hockney. Pejzaże, portrety i martwe natury
David Hockney kontynuuje wprowadzanie innowacji do sztuk wizualnych w skali globalnej. Zainspirowany pop-artem i ostrym światłem Los Angeles, gdzie spędził trzy lata, poszedł dalej, włączając do swojej twórczości elementy fotografii i kolażu, realizując nie tylko cykle malarskie, ale także projekty scenograficzne i in. Jest jednym z największych żyjących artystów brytyjskich, jego prace posiadają w swych w kolekcjach najważniejsze muzea i galerie sztuki współczesnej na całym świecie, w tym: MET, MoMA, Pompidou, Tate i Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio.

Dwie olbrzymie wystawy przygotowane przez Royal Academy of Arts London: Krajobrazy i Portrety i martwe natury stały się podstawą dla powstania tego filmu ukazującego pełnię bezkompromisowego talentu Hockneya. Były jednocześnie dla Hockneya zwieńczeniem bardzo ważnego okresu w jego karierze trwającej już ponad pięć dekad. Według jego własnych słów, film lepiej niż on sam wyjaśnia, co kryje się za jego twórczością. Film wchodzi na ekrany kin z okazji 80. urodzin malarza, który prezentuje w największych muzeach świata – w Paryżu i Nowym Jorku – kolejną monumentalną wystawę swojej twórczości.

Wielka Sztuka w Kinoteatrze Rialto - Lotto i Berenson – splecione losy. Śladami renesansowego mistrza
Pokaz premierowy

Lotto i Berenson – splecione losy. Śladami renesansowego mistrza to opowieść o przenikających się losach Lorenza Lotta, zapomnianego szesnastowiecznego malarza, i Bernarda Berensona, krytyka sztuki, któremu zawdzięczamy odkrycie artysty na nowo.

Wyprodukowany przez 3D Produzioni i wyreżyserowany przez Simonę Risi, dokument podąża za aktorem Alessandrem Sperdutim podczas jego podróży śladami Lotta. Dzieła malarza poszukującego sławy i bogactwa, rywalizującego z innymi twórcami, rozproszone są po północnych i centralnych Włoszech; dotrzemy do regionu Marche, do Bergamo, Wenecji. Dzięki zachowanym listom i dokumentom poznajemy nie tylko twórczość malarza, ale i jego osobiste zmagania: ambicję, silną potrzebę uznania, strach przed porażką.

Równolegle śledzimy losy Berensona, młodego litewskiego Żyda, który wychował się w Bostonie i, urzeczony renesansem, wyruszył do Włoch w wieku dwudziestu czterech lat. Zachwycił go talent, z jakim Lotto potrafił uchwycić świat wewnętrzny portretowanych, ich psychologię.

Przekonujemy się, że niepokoje i obawy, jakie w odległych epokach żywili Lotto i Berenson, i dziś są nam bliskie. Lotto i Berenson... jest zatem nie tylko refleksją nad sztuką, ale i ludzką naturą.

Wielka Sztuka w Kinoteatrze Rialto - Świt impresjonizmu: Paryż 1874
Pokazy premierowe

Impresjonizm to jeden z najważniejszych nurtów w historii sztuki. Dzieła impresjonistów są podziwiane przez miliony widzów odwiedzających muzea i galerie sztuki.
Początki były jednak trudne. Impresjoniści i ich sztuka byli odrzucani przez publiczność. Wszystko zmieniło się w 1874 roku. Pierwsi impresjoniści, „spragnieni niezależności”, dokonali przełomu, organizując własną wystawę poza oficjalnymi kanałami. Narodził się impresjonizm, a świat sztuki zmienił się na zawsze.

Co doprowadziło do pierwszej przełomowej wystawy 150 lat temu? Kim były osobowości, które dzierżyły swoje pędzle w tak radykalny i prowokacyjny sposób? Spektakularna wystawa w Musée d'Orsay pozwala spojrzeć świeżym okiem na tę niezwykłą opowieść o pasji i buncie. Historia nie jest opowiadana przez historyków i kuratorów, ale słowami tych, którzy byli świadkami świtu impresjonizmu: artystów, prasy i mieszkańców Paryża w 1874 roku.

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.

Skip to content